Mercedes SL 500 och Porsche 911 Targa

Vinteröppet

Test av Mercedes SL 500 och Porsche 911 Targa.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Mercedes-Benz SL 500

Cabriolet komplett

Nya SL-serien är ett stort steg fram jämfört med föregångaren, både funktions- och utseendemässigt. Massor av spännande teknik men inte för dess egen skull utan för att föraren ska trivas. Fantastiska vägegenskaper tack vare fjädringssystemet och otroliga bromsar. Men någon äkta sportbil är det ändå inte.

Basfakta

Motor

Längsmonterad V8, 1 överliggande kamaxel per cylinderrad, 3 ventiler per cylinder. Kompression 10,0. Borrning/ slag 97/84 mm, volym 4966 cm3. Max 

effekt 306 hk (225 kW) vid 5600 r/min. Max vridmoment 460 Nm vid 2700-4200 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, bakhjulsdrift. 5-stegs automatlåda. Hastighet på högsta växeln vid 1000 r/min 62 km/h. 

Styrning

Kuggstång, servo. 2,6 rattvarv. Vändcirkel 11 m.

Bromsar

Ventilerade skivbromsar, de främre perforerade. Låsningsfritt system. Elektrohydraulisk funktion. 

Fjädring och hjulställ

Aktiv fjädring. Fram fyra länkarmar, bak femlänkad bakaxel i aluminium. 

Hjul och däck

Fälgbredd 8,5 tum lättmetall, däck 225/45 R 17.

Mått och vikt (cm/kg)

Axelavstånd 256, längd 454, bredd 182, höjd 130, spårvidd fram/bak 156/155. Tjänstevikt 1850, maxlast 290, totalvikt 2140. Tanken rymmer 80 liter.

Testbetyg

Utrymmen/kvalitetsintryck

+Rymlig för biltypen, bra med extraplats bakom stolarna. 

- Det mesta känns bra ihopskruvat men en instegslist lossnade under testet.

Köregenskaper

+ Fjädringssystemet trollar med naturlagarna, suveränt antisladdsystem.

- Tyngden begränsar smidigheten.

Motor/kraftöverföring

+ Silkeslen motor och adaptiv automatlåda som oftast är med på noterna.

- Över 50 hästkrafter "försvinner" på vägen till drivhjulen.

Utrustning

+ Det mesta finns med i grundpriset och tillvalen är extremt många.

- Dyra tillval.

Ekonomi

+ Vagnskadegaranti ger avsevärt lägre försäkringskostnader första tre åren.

- Annars är det inte mycket positivt.

Säkerhet

Fyra stjärnor - För att vara en öppen bil är SL att bedöma som mycket säker, särskilt med plåttaket på plats. Vid indikation på vältning fälls en störtbåge upp. Den går även att fälla upp i förväg om man vill känna sig ännu säkrare. Sidokrockkudden skyddar både huvud och bröstkorg.

Testresultat - våra egna mätningar

Miljöindex:

133 (medelbilen 100)

Partikelutsläpp:

<1 (medelbilen 10, diesel 80)

Acceleration 0-100 km/h:

6,3 (Fabriksuppgift.) sekunder

Bromssträcka från 100 km/h:

148,6 meter (Bromstesterna visar skillnaden mellan testbilarna men kan ej jämföras med andra testresultat pga halka. )

Förbrukning (blandad körning):

1,41 l/mil

 

Porsche 911 Targa

Ointressant modell

911 är en underbar sportvagn men Targavarianten känns inte särskilt angelägen. Bara obetydligt billigare än 911 Cab men erbjuder inte alls samma friskluftkänsla. Tyngre än Coupé och avsevärt dyrare. Nya motorn uppskattas av föraren men inte miljön. I vinterväglag visades att fyrhjulsdrift ej är nödvändigt.

Basfakta

Motor

Längsmonterad 6-cylindrig boxermotor med 2 överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Kompression 11,3. Borrning/slag 96/82,8 mm, volym 3596 cm3. Max effekt 320 hk (235 kW) vid 6800 r/min. Max vridmoment 370 Nm vid 6800 r/min.

Kraftöverföring

Motorn bak, bakhjulsdrift. 6-växlad manuell låda alt. femstegad automat. Hastighet på högsta växeln vid 1000 r/min 44 km/h.

Styrning

Kuggstång, servo. 2,8 rattvarv. Vändcirkel 12,1 m.

Bromsar

Ventilerade och perforerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system. 

Fjädring och hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med triangellänkar, bak flerlänksaxel med längs- och tvärlänkar.

Hjul och däck

Fälgbredd 7 tum fram, 9 tum bak, lättmetall, däck 205/50 ZR 17 fram, 255/40 ZR 17 bak.

Mått och vikt (cm/kg)

Axelavstånd 235, längd 443, bredd 177, höjd 131, spårvidd fram/bak 147/150. Tjänstevikt 1550, maxlast ca 350, totalvikt 1900. Tanken rymmer 64 liter.

Testbetyg

Utrymmen/kvalitetsintryck

+ Fint med extra "bagagelucka" på Targa. Kvalitetskänsla i toppklass.

- Räkna inte med baksätet.

Köregenskaper

+ Underhållande och rapp i reaktionerna, väl fungerande antisladdsystem.

- Baktyngden kräver koncentration och kanske framför allt respekt.

Motor/kraftöverföring

+ Nya motorn är mustigare i karaktären vid alla varvtal och låter underbart.

- Miljöindex 205 är riktigt dåligt. 

Utrustning

+ Det finns gott om personliga tillval. 

- Det fattas en del grundläggande prylar i grundpriset och tillvalen är dyra.

Ekonomi

+ Drygt 150000 kronor billigare än Mercedes.

- 70000 kronor dyrare än Coupén, svindyr försäkring.

Säkerhet

Fyra stjärnor - Targa har en förstärkt kaross jämfört med vanlig 911 Carrera Coupé, främst för att klara vridstyvheten. Säkerhetsutrustningen håller tämligen hög nivå.

Testresultat - våra egna mätningar

Miljöindex:

205 (medelbilen 100)

Partikelutsläpp:

6 (medelbilen 10, diesel 80)

Acceleration 0-100 km/h:

5,7 (Fabriksuppgift.) sekunder

Bromssträcka från 100 km/h:

177,7 meter (Bromstesterna visar skillnaden mellan testbilarna men kan ej jämföras med andra testresultat pga halka.)

Förbrukning (blandad körning):

1,32 l/mil

Ladda ner: tv0203_test_sl_targa.pdf

 

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr