Alfa 159
Charmknutte
Rolig som få att ratta, här har definitivt BMW fått en utmanare. Men aningen törstig och inte så smart paketerad. Dyra delar och skakigt andrahandsvärde ger besk eftersmak.
Basfakta
MotorTvärställd, 4-cyl rak med två överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Direktinsprutning. Kompression 11,3. Borrning/slag 86,0/94,6 mm, volym 2198 cm 3 . Max effekt 185 hk (136 kW) vid 6 500 r/min.Max vridmoment 190 Nm vid 4 500 r/min.KraftöverföringMotorn fram, framhjulsdrift. 6 vxl manuell eller automatisk koppling. Motorvarv vid 110 km/h på högsta växeln: 3 300 r/min.Fjädring och hjulställSkruvfjädring och krängningshämmare. Fram fjäderben, övre och nedre triangellänkar. Bak multilänk med längs- och tvärlänkar. Aktivt antisladdsystem VDC.StyrningKuggstång, servo. 2,4 rattvarv, vänd cirkel 11,9 m.BromsarSkivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system. Antisladdsystem.Hjul6 tum alu, däck 205/55 WR 16. Testbilen hade 225/50 -17.
Testresultat - våra egna mätningar
Accelration 1-100 km/h
9,1 s
Toppfart
222km/h (Tillverkarens uppgift)
Bränsleförbrukning
Ej jämförbart p g a olika körbetingelser.
Mercedes C230
Högt prissatt
Mercedes vinner på att denär så lättkörd och kompakt. Man bara trivs bakom ratten. Men varför den kostar 50 000 kronor mer förstår vi inte. Dessutom höga tillvalspriser.
Basfakta
Motor
Längsmonterad 6-cyl v-motor med fyra överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 11,2, Borrning/slag88,0/68,4 mm, volym 2496 cm 3 . Max effekt 204 hk (150 kW) vid 6100 r/min. Max vridmoment 245 Nm vid 2900 - 5500 r/min.
Kraftöverföring
Motorn fram, bakhjulsdrift. 6 växlad man. alt. 7-växlad automat. Motorvarv vid 110 km/h på högsta växeln 2200 r/min.
Fjädring och hjulställ
Skruvfjädrar fram och bak. Fram fjäderben och triangellänk. Bak femlänkad axel.
Styrning
Kuggstångstyrning, vändcirkel 10,8 meter. 2,75 rattvarv.
Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system. Antisladdsystem.
Hjul
7 tum plåt, däck 205/55 R16.
Testresultat - våra egna mätningar
Accelration 1-100 km/h
8,9 s
Toppfart
245km/h (Tillverkarens uppgift)
Bränsleförbrukning
Ej jämförbart p g a olika körbetingelser.
Audi A4
Trygg – och tråkig?
Jämfört med BMW är prislappen lite lägre förAudi. Men körmässigt är den lite träigare, fjädringskomforten inte riktigt lika hög.
Basfakta
Motor
Längsmonterad 4-cyl rak med två överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 10.5 Borrning/slag 82,5/92,8 mm, volym 1 984 cm 3 . Max effekt 200 hk (147 kW) vid 5100 r/min. Max vridmoment 280 Nm vid 1800 - 5000 r/min.
Kraftöverföring
Motorn fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad manuell alt. 6-växlad automat. Motorvarv vid 110 km/h på högsta växeln 2300 r/min.
Fjädring och hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram fjäderben med övre och undre triangellänkar, bak individuell upphängning med undre triangellänkar.
Styrning
Kuggstång, servo. 2,75 rattvarv, vänd cirkel 11,1 m.
Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system. Antisladdsystem.
Hjul
7 tum alu, däck 215/55 R16. Testbilen hade 235/45 -17.
Testresultat - våra egna mätningar
Accelration 1-100 km/h
6,8s
Toppfart
238 km/h (Tillverkarens uppgift)
Bränsleförbrukning
Ej jämförbart p g a olika körbetingelser.
Ladda ner: tv0605_test_vinterspel.pdf
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.