Vintertest 2002

Vintertest. Volvo S60 AWD mot Audi A4 3,0 Quattro, BMW 325xi och Jaguar X-type 2,5.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Vintertest 2002

Pris:30kr

Filformat:pdf

Ladda ner hela testet

167;1536;1517;138;57;283;535;50;136;244;78;Root/Artikeltyp/Vintertest Root/Skribent/Eric Lund Ruben Börjesson Root/Fotograf/Roger Schederin Root/Märke modell/Volvo/S60 Root/Fordonstyp/Klass/Mellanklass Root/Nummer/2002/2 Root/Pris/30 Root/Fordonstyp/Kaross/Sedan Root/Märke modell/Audi/A4 Root/Märke modell/Jaguar/X-type Root/Märke modell/BMW/3-serie

Audi A4 3,0 Quattro

Många mil på hala vägar varje vinter? Inte intresserad av att ha roligt bakom ratten? Råd att köpa en bil för drygt 350000 kronor med rimlig utrustningsnivå? Då är A4 3,0 Quattro din bil. Långfärdskörning är rätt melodi. Då kommer det kursstabila, trygga chassit väl till pass och komforten är på topp (om du gillar stolarna). Till totalseger räcker det inte, men en andraplats.

Pris: 338600 kr (januari 2002)

Längsmonterad motor och torsendifferential

Audi frångår inte konceptet med längsmonterad motor och "omvänd" mellandifferential. Torsendiffen skickar kraften till den hjulaxel som har bäst fäste. Mellan respektive hjul är det sedan upp till den elektroniska diffbromsen, EDS, att med ABS-bromsarnas hjälp fördela kraften. Det går halvdant.

Basfakta

Motor

Längsmonterad 6-cylindrig V-motor, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 5 ventiler per cylinder. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 82,5/92,8 mm, volym 2 976 cm3. Max effekt 220 hk (162 kW) vid 6 300 r/min. Max vridmoment 300 Nm vid 3 200 r/min. 

Kraftöverföring

Motorn fram, permanent fyrhjulsdrift via torsendifferential. 5-växlad manuell alt. 5-stegs automatlåda. Aktivt antisladdsystem (ESP).

Styrning

Kuggstång, servo. Vändcirkel cirka 11,1 m.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system, bromsassistans.

Fjädring och hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram fjäderben (McPherson) och dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel.

Hjul och däck

Fälgbredd 7 tum lättmetall, däck 215/55 R16.

Mått och vikt (cm/kg)

Axelavstånd 265, längd 455, bredd 177, höjd 143, spårvidd fram/bak 153/153. Tjänstevikt 1 740, maxlast 370. Släpvikt 1 800. Tanken rymmer 70 liter.

Testbetyg

Köregenskaper

Rakt fram, gärna långt och länge. Ingen annan bil i testet ger sådan känsla av orubblighet. Mycket god spårstabilitet. Till skillnad mot tidigare torsen-bilar beter sig nya A4 godmodigt även i pressade situationer. Alltjämt kan den slå mellan över- och understyrning men det sker inte alls lika hårdhänt. Markant understyrd i de flesta lägen. Körglad i bemärkelsen lättsam och kommunikativ är den inte, varken styrning eller chassi inbjuder till lustfyllda eskapader på småvägar. En testförare uttryckte det som att "A4 har bottenplatta av bly" och det är menat som ett positivt omdöme.

Motor/växellåda

Av de påstådda 220 hästkrafterna hittar bara 174 till drivhjulen, ett tapp på hela 21 procent (normal transmissionsförlust är 10-12 procent). Vridmomentet tappar 17 procent. Motorn känns inte tre liter stor och är en ganska trist pjäs. Läckra maskiner är inte Audis styrka. Bränsleförbrukningen är inte anmärkningsvärd jämförelsevis, 1,29 liter/mil enligt vår mätning.

Fartresurser

Det känns som om A4 har bly i skorna på mer än ett sätt, men känslan är bedräglig. 0-100 km/h går obetydligt långsammare än i BMW och Volvo och till 160 får 325xi spö av A4 3,0.

Komfort/kvalitetsintryck

Audi har blivit världsbäst på att bygga in "rätt känsla" i sina inredningar och nya A4 är ytterligare ett snäpp upp på skalan. Ingen annan bil i testet känns lika väl ihopskruvad och omsorgsfullt utförd. Mycket hög fjädringskomfort trots att bilen inte är mjukt fjädrad, det finns en hård kärna i A4. Det gäller även stolarna (sportstolar som tillval i testbilen) som bjuder många justeringsmöjligheter men lätt upplevs som väl kantiga för den som är benig i baken.

Ekonomi/ utrustning

Testets högsta grundpris, fast om jämförelsen ska vara riktigt rättvis borde A4 3,0 jämföras med BMW 330xi - då slår vågskålen snabbt över! Tämligen klen standardutrustning och tillvalen är dyra. 

Älgtestet - ESP rycker framhjulen ur spår 

Audi A4 går tryggt så länge den inte provoceras. De häftiga girarna i älgtestet lockar fram Audis välbekanta understyrning och antisladdsystemet (ESP) griper in väldigt tidigt. Problemet är att ESP koncentrerar sig på framhjulen och rycker tag i dessa för att undvika sladd - med ännu värre understyrning som följd! Med ESP urkopplat tar bilen styrning bättre i lägre hastigheter, men när vi provade att köra ett större älgtest med högre hastighet (knappt 80 km/h) slog A4 om till dramatisk överstyrning.

Jaguar X-type 2,5

Vi hade inga stora förhoppningar på Jaguars vinteregenskaper men X-type förbluffar. Mycket fin väghållning och klockren seger i undanmanövertestet. Men det räcker inte till totalseger. Jaguars första "budgetbil" har sprickor i fasaden som inte hör hemma i prisklassen.

Pris 299000 kr (januari 2002)

V6-motor från Ford och fördelningsväxellåda

X-type har ärvt en hel del under skalet från koncernsyskonet Ford Mondeo. Fördelningsväxellåda med planetväxel är en teknik som Ford använde till bland annat Sierra och i X-type fungerar det utmärkt. Fjädringen är mjukt kalibrerad men en sportversion finns också.

Basfakta

Motor

Tvärställd 6-cylindrig V-motor, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder.

Kompression 10,3:1. Borrning/slag 81,6/79,5 mm, volym 2495 cm3. Max effekt 197 hk (145 kW) vid 6800 r/min. Max vridmoment 244 Nm vid 3000 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, permanent fyrhjulsdrift via fördelningslåda. 5-växlad manuell alt. 5-stegs automatlåda. Aktivt antisladdsystem som tillval.

Styrning

Kuggstång, servo. Vändcirkel 10,8 m.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system,

bromsassistans.

Fjädring och hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram fjäderben (McPherson) med triangellänkar. Bak multilänkaxel.

Hjul och däck

Fälgbredd 6,5 tum lättmetall, däck 205/55 R16.

Mått och vikt (cm/kg)

Axelavstånd 271, längd 467, bredd 179, höjd 139, spårvidd fram/bak 152/154. Tjänstevikt 1610, maxlast 550. Släpvikt 1500. Tanken rymmer 61 liter.

Testbetyg

Köregenskaper

Väsensskilt beteende jämfört med BMW, trots att fyrhjulsdriften bygger på samma princip. X-type upplevs inte alls lika "bakhjulsdriven" och är nästan lika kursstabil som Audi. Vid tester på isbana med urkopplat antisladdsystem gav sig kraftfördelningen mer till känna, men aldrig burdust som BMW. I likhet med A4 inbjuder den inte till ivrig körning, även om testlagets anglofil tyckte sig förnimma en gnutta sportighet i styrningen. Antisladdsystemet är inte lika aggressivt som BMW:s och det behövs heller inte. Bromsarna beter sig underligt: ibland är pedalen närmast stum, ibland svampig. Det underminerar förtroendet. På vintervägarna har X-type god hjälp av sin mjuka fjädring, även rallyförarna brukar göra sina bilar lite pösigare så här års. 

Motor/växellåda

Här finns varken must eller märg, Jaguars 2,5-litersmotor, ett arv från Ford, är en besvikelse. Automatlådan gör säkert sitt för att lägga sordin på motorn, men att skillnaden är stor jämfört med BMW:s lika stora maskin är tydligt. Rototests mätning talar klarspråk: 29 procent av effekten 23 procent av vridmomenten försvinner på väg till drivhjulen. För att säkerställa resultatet har vi testat två bilar. Bara 140 av angivna 197 hästkrafter hittar genom transmissionen.

Fartresurser

I Jaguar ljuger inte känslan - den är betydligt långsammare än de övriga. Klen drivhjulseffekt, automatlåda och hög vikt går hårt åt fartresurserna, nästan två sekunder långsammare än konkurrenterna 0-100 km/h. Sluthastigheten vid 1000 meter är 20 km/h lägre. 

Komfort/kvalitetsintryck

Varken kvalitet eller kvalitetsintryck har varit någon stark gren för Jaguar. Testbilarna (två stycken) gav bättre intryck än forna tiders Jaggor, men gapet är ändå stort till Audi och BMW. Bekväm fjädring och sköna framstolar.

Ekonomi/ utrustning 

Det låter lockande med en ny Jaguar för mindre än 300000 kronor. I själva verket slutar aldrig notan där och vi kan befara högre värdeminskning än för de tyska bilarna. Reservdelspriserna är höga!

Älgtestet - Inte bara mest stabil utan även snabbast

Jaguar X-type är testets överraskning och en sammansatt natur. Antisladdsystemet (märkligt nog tillval) griper visserligen in tidigt men på ett behagligt sätt. Mest positivt är ändå beteendet när systemet kopplas ur - Jaguar går stadigast av alla! Inte ens när vi höjer farten rejält tappar X-type fattningen, en aning tendens till överstyrning men aldrig något reellt kast. Jaguar gick inte bara mest stabilt utan även snabbast, 91,1 km/h var ingen av de övriga

i närheten av.

 

BMW 325xi

BMW 3-serie är uppenbarligen en årstidsberoende bilmodell. Det varma halvåret uppskattar vi väghållningen, styrningen, balansen. Vintertid räcker det inte ens med fyra drivande hjul, i den här konkurrensen blir 325xi akterseglad i de flesta grenar. Strålkastartestet är den enda segern. 325xi är mindre säker att färdas i än de övriga bilarna när underlaget är halt. Men om du gillar bakhjulsdriven körglädje...!

Pris 319000 kr (januari 2002)

Rak sexa och fördelningsväxellåda

BMW har en tradition av att bygga välkomponerade chassin och 325xi är inget undantag. Men avancerade hjulupphängningar och fyrhjulsdrift av beprövat slag räcker inte när bilen så uppenbart är kalibrerad för ett annat klimat än det svenska. x-modellerna är 17 mm högre jämfört med de vanliga.

Basfakta

Motor

Längsmonterad 6-cylindrig radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 84/75 mm, volym 2494 cm3. Max effekt 192 hk (141 kW) vid 6000 r/min. Max vridmoment 245 Nm vid 3500 r/min. 

Kraftöverföring

Motorn fram, permanent fyrhjulsdrift via fördelningslåda. 5-växlad manuell alt. 5-stegs automatlåda. Aktivt antisladdsystem (DSC).

Styrning

Kuggstång, servo. Vändcirkel 10,5 m.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system, bromsassistans.

Fjädring och hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram fjäderben och triangeltvärlänkar. Bak multilänkaxel.

Hjul och däck

Fälgbredd 7 tum lättmetall, däck 205/55 R16.

Mått och vikt (cm/kg)

Axelavstånd 273, längd 447, bredd 174, höjd 143, spårvidd fram/bak 147/148. Tjänstevikt 1580, maxlast 420. Släpvikt 1700. Tanken rymmer 63 liter.

Testbetyg

Köregenskaper

Överlägset svårast att köra men också belönande för den som vågar och kan. Går "på lätten" och har sämst riktningsstabilitet. Fyrhjulsdriften är kalibrerad för bakhjulsdrivet beteende och 325xi kastar gärna ut baken. "Styrservon verkar slö i förhållande till den aktiva aktern", skrev en testförare. Antisladdsystemet har ett styvt jobb och svarar med att gripa in väl brutalt. Även på vintriga landsvägar upplevs 325xi mer orolig än de övriga, någon förtroendeingivande typ är den inte. Torra sommarvägar är BMW:s hemmaplan, men med ett x i beteckningen är i alla fall blöta höstvägar mindre svårbemästrade. 

Motor/växellåda

En paradgren för München och 2,5-litersmotorn är en pärla. Den har både bra pulver på låga varv och udd på höga, precis som man förväntar sig av en BMW-rova. Detta till trots att både effekt- och vridmoment är ovanligt stora för en manuellt växlad bil. Bränsleförbrukningen är heller ingen rolig syn. Växellådan är aningen kärv men med rätt handlag är växling ett nöje. Testbilen har dessutom bättre samspel motor-låda-koppling än andra BMW vi kört nyligen, mindre risk för tjuvstopp och småskutt.

Fartresurser

Fyrhjulsdrivna 325 är nästan en sekund långsammare 0-100 km/h än 325ti Compact (8,10 respektive 7,28 sekunder) och det är inte så konstigt eftersom bilen är tyngre. Skillnaden jämfört med nästan 50000 kronor dyrare 330xi är försumbar (0-100 km/h 7,7 sekunder).

Komfort/kvalitetsintryck

Sportstolar med rikliga justeringsmöjligheter uppskattades av alla och här kan långa förare sitta tillräckligt lågt. Fjädringskomforten är bra utan att vara exceptionell. Detaljomsorgen är hög men lika lyxig eller påkostad som Audi känns inte BMW 325xi.

Ekonomi/ utrustning

Ett prisvärt utrustningspaket (17900 kronor) hjälper föga när grundpriset är högt och standardnivån låg. Gratis service första åren men relativt dyra reservdelar.

Älgtestet - Allt utom torr asfalt är halt! 

BMW 325xi känns påtagligt hal i de flesta situationer och styrningen hänger inte med vid snabba rattrörelser. Med 46,5 km/h ingångsfart och antisladdsystemet (DSC) inkopplat är färden odramatisk, men bara fyra km/h högre fart går bilen rakt fram ur kongården. Med DSC urkopplat skiftar beteendet till överstyrning, redan i låg fart. När vi glesar ut kongården och kör snabbare kommer de gamla välkända BMW-takterna i dagen. Utan provokation slänger bakvagnen ut brutalt redan i 74,4 km/h.

Volvo S60 AWD

S60 AWD är inte helgjuten men kombinationen av körglädje, säkra vägegenskaper, seriös vinterskrud överlag och lägsta pris ger totalsegern till Göteborg. Vi ställer oss frågande till resultatet i älgtestet men ger för övrigt med beröm godkänt.

Pris: 269900 kr (januari 2002)

Tvärställd femma och Haldexkoppling

En av alla fördelar jämfört med viskokoppling är att Haldexkopplingen tål att ett hjul av avvikande dimension monteras (till exempel sommarreservhjul till tre dubbdäck) utan att kopplingen eller växellådan far illa. Att Volvo inte har bakat in aktivt antisladdsystem i S60 AWD är märkligt.

Basfakta

Motor

Tvärställd 5-cylindrig radmotor, 2 överliggande kamaxlar,4 ventiler per cylinder. Kompression 9,0:1. Borrning/ slag 83/90 mm, volym 2435 cm3. Max effekt 200 hk (147 kW) vid 6000 r/min. Max vridmoment 285 Nm vid 1800-5000 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift med automatiskt inkopplingsbar fyrhjulsdrift (Haldexkoppling). 5-växlad manuell alt. 4-stegs automatlåda. Aktivt antisladdsystem (DSTC tillval). 

Styrning

Kuggstång, servo. Vändcirkel 11,8 m. Antal rattvarv 3.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system, bromsassistans.

Fjädring och hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram fjäderben (McPherson) och undre tvärlänkar. Bak multilänkaxel.

Hjul och däck

Fälgbredd 6,5 tum, däck 205/55 R16.

Mått och vikt (cm/kg)

Axelavstånd 272, längd 458, bredd 180, höjd 143, spårvidd fram/bak 155/155. Tjänstevikt 1640, maxlast 420. Släpvikt 1600. Tanken rymmer 70 liter.

Testbetyg

Köregenskaper

Bakom ratten i S60 AWD hinner du aldrig uppfatta att bilen egentligen är framhjulsdriven med "slavdrift" till bakaxeln. Det är den största fördelen jämfört med V70 AWD/XC. Fjädringen skulle behöva lite bättre kalibrering, fronten är aningen mjuk jämfört med bakvagnen. Men S60 är kursstabil, nästan som Audi, och ändå en piggelin. På hala småvägar är taktiken enkel (med urkopplat antisladdsystem): kliv av gasen i ingången till kurvan, låt bakvagnen drifta en aning och så plattan i mattan igen. Bakhjulen är med på noterna direkt och bilen drar sig sidledes ur kurvan. Lättkontrollerat och underhållande. Antisladdsystemet tillåter en hel del innan det griper in och då sker det med mjuka medel. Styrningen är alltjämt ganska trist men att S60 är körglad råder inga tvivel om.

Motor/växellåda

Testets enda "ickesexa" kompenserar med lättrycksturbo. En gladlynt motor som passar bilens karaktär. Tillräcklig ork på låga varv och friska takter på höga, den kanske mest harmoniska Volvosnurran just nu. Växellådan är den bästa vi provat från Hisingen och tillåter ganska rappa tag, i S60 AWD längtar man inte efter automatlåda. Avgasreningen är bland de bästa vi testat, även vid mycket hög belastning är utsläppen låga. Att miljöindex ändå inte blir bättre än 87 - en mycket bra siffra - beror på bränsleförbrukningen. När turbon laddar går det åt mycket soppa.

Fartresurser

Volvo känns snabbast tack vare det riviga temperamentet, men vår mätutrustning visar att skillnaderna är försumbara jämfört med BMW och automatväxlade Audi. Framhjulsdrivna T5 är en dryg sekund snabbare till 100 km/h - men knappast på vinterväg! 

Komfort/kvalitetsintryck

S60 känns inte tillnärmelsevis lika exklusiv som A4 eller 3-serien - kanske inte att begära heller med tanke på prisskillnaden. Suveräna framstolar men de borde gå att sänka mer, både korta och långa tycker sig sitta för högt. Fin fjädringskomfort.

Ekonomi/utrustning

Lockande grundpris och en hel prisvärda utrustningspaket finns. Överlag lär den bli billigast att äga.

Älgtestet - Sladdar helst med bakvagnen

Volvo S60 AWD har begåvats med ett antisladdsystem (DSTC) som är väldigt generöst kalibrerat - föraren får klara sig på egen hand en god stund innan det griper in. Antisladdsystemet kostar 6 700 kronor men det borde ovillkorligen vara standard. Testet körs med jämnt gaspådrag genom kongården och med DSTC inkopplat finns tendenser till överstyrning redan i låg fart. Koppla ur systemet och bakvagnen bryter ut yvigt. Det beteendet förvärras ju högre farten är, som mest kunde vi köra 78,2 km/h.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr