Syskonen gör upp om att vara koncernens bästa elbil. Vi testar Volvo XC40 Recharge P8 AWD och Polestar 2 Performance på svenska vägar, i svenska förhållanden. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Volvo XC40 Recharge P8 AWD mot Polestar 2

Helelektriska Volvo XC40 Recharge P8 AWD är märkets första ”riktiga” elbil och förväntningarna är stora. Är Volvo med i el-matchen? Vi kör den mot absolut närmaste konkurrenten, Polestar 2, med samma elmotor och samma batteri – men väldigt annorlunda.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Sveriges populäraste biltest

Vi testar alla bilar på svenska vägar, där du kör. Vi mäter förbrukning och räckvidd på väg och i labb, vi testar säkerheten och vi redovisar alla ägandekostnader. Allt detta och mycket mer om följande bilar får du i detta test:

  • Polestar 2 Performance
  • Volvo XC40 Recharge P8 AWD

Detta test plus allt övrigt exklusivt och unikt material på teknikensvarld.se får du tillgång till som prenumerant. Teckna din prenumeration längre ned på denna sida. Första månaden är gratis.

Vi tar över nya helelektriska XC40 utanför Volvo-fabriken i Göteborg och kör direkt mot en rendezvous med Polestar 2. På koncernnivå borde Geely vara tacksamma. Oavsett vilken bil som vinner är det en Volvo-konstruktion som tar hem segern.
Eldrivna XC40 och Polestar 2 är nämligen tekniskt sett varandras kopior, men väldigt olika som bilar. Halvkombin Polestar är sportigt lågbyggd medan XC40 har en traditionell suv-profil. Rejäl markfrigång och 165 centimeter hög – mitt emellan Elton John (1,62) och Tom Cruise (1,70).

Sotade sidorutor för 2 900 kr på XC40. Trafikfarligt hela vinterhalv­året, och trist mörkt i kupén. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Marknadsidén är att Polestar ska fånga in en formintresserad  kund, den moderna människan med hemmagjord kombucha – laktosfri – i kylen, medan Volvo ska hitta den mer funktionsorienterade bilköparen – låt oss kalla honom Clas Ohlson. Numer görs det med suv-modeller, förr var det kombibilar som gällde. Polestar kommer därför inte med en riktig XC40-look-alike. Polestar 3, med debut 2022, blir en större suv-crossover med coupéliknande kaross.

1 av 2: Hur ska vi ha råd? Inte ens privatleasing av XC40 för 7 995 kronor per månad känns överkomligt. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
2 av 2: Hedberg: Hur f-n gör vi? Bankrån? Stjerna: Eller så trycker vi falska tusenlappar. 700 stycken, sedan är saken biff. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Priserna är inte vad man hade väntat sig. Inte så mycket för att båda är ohemult dyra, utan för att Polestar i basversion är den billigaste. Polestar 2, med mer utrustning än XC40 P8, kostar 659 000 kronor i grundutförande. Eldrivna Volvo XC40 kostar 699 000 kronor. Att Polestar kostar mindre att tillverka i Kina har ingen betydelse för prislappen, bilar brukar kosta vad marknaden tål. Men tanken med Polestar var väl inte att skapa ett billigare alternativ till Volvo?
Möjligen är det ett resultat av distributionsformen. Polestar säljs nämligen utan bilhandlare. Från hemsidan: ”När du köper en Polestar sker hela processen online. Du slipper alla besök hos bilhandlaren. Ingen stress och inget krångel.”
Man häpnar. Inget krångel med online-köp? Så är det kanske på polstjärnan, men på planeten jorden har vi inte kommit lika långt. Själv undrar jag om inte Polestar förlorar på att gå all-in för online. Ska man köpa en bil för 700 000 kronor vill man kanske träffa säljaren?

1 av 2: P8 Recharge. Går att beställa utan emblem om du skäms för att du har betalat 699 000 kronor för bilen. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
2 av 2: DS har stämt Polestar för att logotypen är för lik DS liggande ”kuggar”. En smula långsökt tycker vi. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Vad är då bästa köpet? Två helt olika koncept erbjuds. Du sätter dig ned i Polestar, men du kliver in i XC40. Karosshöjden är definitivt mer in- och urstegsvänlig i XC40.
Förarmiljöerna skiljer sig åt. Polestar har en extremt hög mittsektion, en barriär som delar upp kupén i två delar. Det känns trångt i cockpit jämfört med den luftigare miljön i XC40.
Bilarna har ett visst släkttycke. Invändigt noterar vi samma dörröppnare och samma luftventiler. Bildskärmen är betydligt större i Polestar, men menyerna är snarlika. En sak är säker: Volvo och Polestar har helt gjort rätt i att ta hjälp av Google som är ledande på röststyrning. Glöm all krånglig inmatning av adresser, säg bara gatunamnet. Systemet är mycket lättstyrt och förstår till och med min skånska.
Ändå är inte systemet färdigutvecklat. Apple Car Play hanns inte med, uppges komma 2021 enligt Polestar. En annan sak petimetern kan hänga upp sig på är att man snabbt bottnar i röststyrningsfunktionerna. Du kan röststyra radion men inte spellistan, du kan ändra temperaturen men inte stolsvärmen.
Hårda bud. Men vem har sagt att livet ska vara en dans på rosor?

1 av 2: Trots fin röststyrning – här är det Hedberg som styr. Vi gillar XC40, en väldigt lagom bil. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
2 av 2: Polestar-nyckeln till höger känns plastig. Varför svarta knappar, man ser inte vad som öppnar eller stänger? Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Volvo har valt att inte ge besked om det man ofta undrar i en elbil. ”Hur långt kommer jag?” I stället står i displayen hur många procent laddning batteriet har. Först trodde vi att det var en bugg. Men enligt Volvo är det medvetet val.
”Eftersom bilens räckvidd varierar med en rad olika faktorer på ett annat sätt än bilar med förbränningsmotor har vi gjort bedömningen att laddningsprocent är lättare för föraren att förhålla sig till än en räckvidd”, förklarar Volvos presschef.
Men procentsiffran är svår att översätta till resmålet. Hur vet jag hur många procent det är till Västerås?
I umgänget med XC40 sitter jag ofta likt Sven Melander och tänker på ”pocenten”. ”Hmm... 34 procent laddning, den drar 2,8 kWh per mil, batteriet är på 75 kWh...”. Till slut ger jag upp och säger ”Hey Google! Hur lång är räckvidden?” Varpå en röst svarar att räckvidden är nio mil.
Vi anar en spricka i kärleksrelationen. Volvo tar bort räckvidden från displayen men Google har lagt dit den i röststyrningen.

1 av 9 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
2 av 9 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
3 av 9 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
4 av 9 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
5 av 9 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
6 av 9 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
7 av 9 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
8 av 9 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
9 av 9: Du känner igen elektriska XC40 på den tilltäppta grillen. Svart tak är standard på P8. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Med samma drivlinor är det inte konstigt att bilarna påminner om varandra. Båda har bra prestanda, är nästan onödigt snabba ur startblocken. Två elmotorer på vardera 204 hästkrafter står för drivkraften, en för framaxeln, en för bakaxeln. Toppfarten är begränsad till 180 km/h för XC40, medan Polestar-ägarna bedöms kunna hantera 210 km/h. Med elbilar kommer möjligheten att köra med ”en pedal”. Släpps gapedalen bromsar bilen in så kraftigt att man i normal körning aldrig nuddar bromspedalen. Nackdelen med XC40 P8 är att den bara har två lägen. Antingen kraftig motorbroms eller ingen alls. Polestar erbjuder tre lägen, det är något bättre.

1 av 3: ”Frunk” har båda bilarna. Smart paketering av motorn ger smart plats för elkablar. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
2 av 3: Vanliga XC40-utrymmet. Vi saknar ryggfällningsmöjlighet från bakluckan. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
3 av 3: Standard är 19-tumshjul, men testbilen har 20-tumsfälgar, tillval för 6 000 kronor. Fram sitter 235/45, bak 255/40. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Eldrift betyder 19-tumsfälgar med låg däckprofil på XC40. Testbilen har tillvalet 20-tumsfälgar. Det ger en struttig gång på sämre väg. Men chassit gör med antisladdsystemet ett bra jobb i älgtestet där den klarar 75 km/h.
Polestar 2 testas i Performance-utförande som kostar 60 000 kronor extra. Det betyder Brembo-bromsar, sportchassi med Öhlinsdämpare samt 20-tums fälgar, med ännu tunnare sulor.
Bilen går som på räls genom älgtestet, 76 km/h. Men den är plågsamt stötig på lappade stadsgator.
Öhlins-stötdämparna kallas ställbara och det går att tona ner stötigheten. Men det kräver att man kavlar upp ärmarna och hittar ställskruven i främre hjulhusen. För att ställa bakre stötdämparna måste bilen lyftas upp på domkraft, innerskärmen lossas och så ska man hitta en justerskruv under en gummihätta. Vem orkar?
Vårt råd till dig som är icke-fakir: Avstå från Performance-paketet.

1 av 4: Elektriska XC40 har samma Google-utvecklade infotainmentsystem som Polestar 2. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
2 av 4: Ingen trådlös laddning, men flera laddkontakter. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
3 av 4: XC40 har öglor i framsätet för att fästa barnstol i, något Polestar 2 saknar. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
4 av 4 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Polestar har pyttesmå fönster, bara något större än den gigantiska bildskärmen. Det pågår en kamp om uppmärksamheten, Google mot verkligheten. Backkamera och 360-vy är standard, men är kameralinsen ingrodd av vatten, smuts och slask har något så trivialt som fönster definitivt en poäng. XC40 har bättre runtom-sikt, men det handlar om grader i helvetet. De bakre takstolparna är enorma, testbilen är till råga på allt försedd med tillvalet ”befängt mörka sidorutor”, 2 900 kronor. Karosstorleken gör XC40 mer hanterbar än Polestar, speciellt i stadstrafik. XC40 är 4,43 meter, Polestar 4,61 meter, ändå är XC40 den rymligare bilen.
Installationen av batteri och elmotorer i XC40 inkräktar varken på bagage- eller kupéutrymme. Baksätet i XC40 är bättre än det i Polestar. Bagageutrymmet är snarlikt när baksätet är uppfällt, men med baksätet fällt är Volvo XC40 en klar lastvinnare med den tvära kombiluckan baktill.

1 av 9: Öhlinsdämparna är manuellt ställbara i 22 steg. Något för entusiasten – ingen annan. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
2 av 9 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
3 av 9 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
4 av 9 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
5 av 9 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
6 av 9 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
7 av 9 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
8 av 9 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
9 av 9 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

I blandad Stockholmstrafik drar XC40 runt 2,8 kWh per mil. Det är mer än WLTP-värdet för blandad körning, 2,42 kWh per mil. El-begäret förvånar, speciellt med tanke på att vår XC40 är utrustad med tillvalet värmepump (6 900 kronor) som ska göra kupévärmen effektiv.
Polestar är något snålare. Så länge man laddar hemma för 1,20 kronor per kWh så är törsten inget större problem. Man stoppar i kontakten på kvällen, och vaknar alltid med en fulladdad bil. Elkostnaden blir ändå låg, och landar liksom på husbudget, inte bilbudgeten. Räckvidden vintertid på 27 mil räcker till för alla normala, vardagliga bestyr. Hemmaladdningen sker för övrigt snabbt med ombordladdare på 11 kW som klarar trefas.
Men tanke med fyrhjulsdrift, dubbla elmotorer på 408 hästkrafter och 78 kWh batteri ska bilarna också duga för längre resor. Vi testar med en tur till Gränna, 28 mil E4 non-stop. Det borde vara en njutning, men eltörsten sänker både Polestar 2 och Volvo XC40 P8.
Trots försiktig körning på E4, snittfart 103 km/h, drar XC40 2,8 kWh per mil. Trycker man på det minsta är förbrukningen över 3,0 kWh per mil.
Det går alltså snabbt att tömma batteriet, trots att det är stort, tungt och dyrt. Sedan laddar vi till 80 procent. Mer vill man inte ladda eftersom toppladdning går enerverande långsamt.
Med 80 procent laddning har XC40 en reell räckvidd på 21 mil. Du börjar alltså planera för nästa laddstopp efter 15 mil!
Polestar har nästan samma törst, även om bättre aerodynamik sänker motorvägsförbrukningen till 2,5 kWh per mil. Medellånga resor kräver planering, täta laddstopp och ett positivt tänkande, oavsett om du kör Volvo XC40 eller Polestar 2.

1 av 3: Adaptiva bakljus med 288 dioder som lyser starkare ju hårdare du bromsar. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
2 av 3: Bra lastutrymme med stor stuvplats under golvet. Volymen med fällt baksäte är inte lika bra. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
3 av 3: 20-tummare. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Max laddeffekt är på papperet 150 kW. Hade det varit verklighet hade vi hunnit med en cappuccino på stående fot på Rasta i Mantorp och sedan skyndat vidare. Men det blir tid till en alldeles utmärkt köttfärsgratäng, och kaffe på det.
Bilarna mäktar bara med en rännil av utlovade effektforsar. Vi står och stampar på 60 kW innan vi sakta segar upp och hastigt touchar en bit över 100 kW. När batterierna har laddats till 60 procent viker kurvan ned igen. Någon 150 kW-fart märks inte av. Av någon anledning laddar vår XC40 något snabbare än Polestar 2 trots att vi står på samma station. Kanske beror det på dagsformen hos bilen, kanske på Ionity-laddaren.

1 av 5: Den höga mittkonsolen gör att kupén känns trång. Stor 11,1 tums-skärm. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
2 av 5: Trådlös laddning ingår i Polestar, men är tillval för 1 900 kronor i Volvo. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
3 av 5: En praktisk portföljkrok kan trollas fram från handskfacket i Polestar 2. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
4 av 5 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
5 av 5: Performance-paketet innebär sportigt orange bälten. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Det finns också en ekonomisk dimension. Långreseekonomin för XC40 och Polestar smulas sönder av två faktorer. Elpriset och eltörsten. Tesla-ägare laddar billigt på superchargers, Audi-, Mercedes- och Volkswagen-ägare får rabatt hos laddjätten Ionity. Men varken Volvo eller Polestar erbjuder kunderna någon rabatt på Ionity. Märkligt nog är det tvärtom. Normalpriset är 8,70 kronor per kWh för direktkunder hos Ionity. Men både Volvo och Polestar öppnar ett konto hos Plugsurfing för sina kunder, en app som gör det möjligt att ladda på en mängd olika laddkedjor och få en samlingsfaktura. Visst är det bekvämt, men använder man sig av Plugsurfing är priset hos Ionity 11,48 kronor per kWh.
Multiplicera med eltörsten på motorväg och lägg till effektförluster på tio procent. Det blir en bränslekostnad på 35 kronor per mil om du snabbladdar på Ionity med Volvos rekommenderade Plugsurfing. Som om en bensindriven XC40 skulle dra över två liter per mil på E4:an i 110 km/h. Min Studebaker V8 från 1964 drar mindre!

Notera att strålkastarna har samma signatur, ”Tors hammare”. Så mycket för märkesidentiteten. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Ja, ja – vi vet att vi måste köpa elbilar för att våra barn ska få ärva en beboelig planet och inte en gigantisk torrbastu. Men barnen vill väl ha ett vanligt arv också? Med de här elräkningarna blir det inga pengar kvar. Tips: Jämför priserna på de olika snabbladdarna, och undvik Plugsurfing på Ionity och Bee. Det kräver planering och något längre laddtider, men blir billigare. 

Sammanfattning

Vi övernattar på klassiska hotell Gyllene Uttern. Restaurangen har corona-kvällsstängt men det gör inget, med sådana här elbilar har man fikat non-stop och är mätt när man kommer fram.
I stället blir det till en filosofisk diskussion om testbilarna. Vi gillar i grunden båda bilarna. Med dubbla elmotorer och fyrhjulsdrift är de snabba och vintersäkra. Speciellt Polestar är riktigt körglad. Lägg till en smart röststyrning som fungerar lika bra i verkligheten som i en sci-fi film. Laddkompetensen finns där. Batteriet är stort och förpackningarna ”lagom” för den svenska marknaden. En femsitsig halvkombi respektive suv är vad många vill ha.

Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Volvo XC40 kombinerar bra utrymmen med kompakt format och en oöm framtoning. Polestar 2 kontrar med mer utrustning. Det är en jämn match, men sammantaget känns XC40 som det mer förnuftiga valet. Polestar utan Performance-paket – och med avklarat Euro NCAP-krocktest i ryggen – kan bli en annan femma. Men där är vi inte i dag.

Volvo XC40 – och Polestar – kommer säkert att nå en viss volym, inte minst på företagsmarknaden.
Konkurrensen är ju minimal. Elbilsmarknaden utgörs i dag dels av stora suvar som Audi e-tron, Mercedes EQC och Jaguar I-Pace, dels av småbilar och elbilar i golfklassen. I mellanklassen ekar det tomt så när som på Tesla Model 3 och kommande Volkswagen ID.4.

Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Men privatkunden? Hur många köper en elektrisk mini-suv från Volvo för 700 000? När kunden kommer med sin gamla V70 i inbyte och får veta mellanpriset svimmar han. Vanliga XC40 kostar från 282 000 kronor med bensinmotor. Prispåslaget för eldrift är 417 000 kronor. Det hjälper inte att skattebetalarna står för 60 000 kronor i form av elbilbonus, prisskillnaden är astronomisk. 

Volvo har valt att sälja elversionen med fyrhjulsdrift och 408 hästkrafter. Det är förstås vad Volvo vill sälja.
Det vi vill köpa är en tvåhjulsdriven XC40, med bara en elmotor och utan 19-tumsfälgar. Det måste bli billigare om det ska bli snurr på elektrifieringen. Välkommen tillbaka, Volvo!

Nedan kan du ta del av testet i sin helhet med ännu fler bilder, utlåtanden, extra testmoment, alla specifikationer och av oss uppmätta värden, samt så klart allt som har med den ekonomiska biten att göra, plus vår betygsättning för respektive bil.

Ladda ner: 2101-elbilstest-Polestar-2-mot-Volvo-XC40-Recharge-P8-AWD.pdf

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!