Fiat Punto 1,2 16V
Rymdfenomen
Nya Punto briljerar när det gäller utrymmen, ljudnivå och storbilskänsla i allmänhet. Kvalitetsintrycket är gott men frågetecken om eftermarknaden kvarstår. Dålig fjädringskomfort.
Basfakta
MÅTT OCH VIKT (cm/kg)
Bredd 166, höjd 148, spårvidd fram/bak 140/139. Axelavstånd 246, längd 384. Tjänstevikt 1093, maxlast 352, släpvikt 1000. Tankrymd 47 liter.
MOTOR
4-cyl tvärställd radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,6. Borrning/slag 71/79 mm, volym 1242 cm3. Max effekt 80 hk (59 kW) vid 5000 r/min. Max vridmoment 114 Nm vid 4000 r/min.
KRAFTÖVERFÖRING
Motorn fram, framhjulsdrift, 5-växlad låda.
STYRNING
Kuggstång, servo med två lägen. 2,8 rattvarv, vändcirkel 10,5 meter.
HJUL
Fälgbredd 5,5 tum, däck 165/70 R14.
BROMSAR
Ventilerade skivor fram och trummor bak.
FJÄDRING/HJULSTÄLL
Skruvfjädring runt om. Fram fjäderben (McPherson), undre triangellänkar och krängningshämmare. Bak torsionsaxel med längsgående bärarmar.
Testbetyg
Köregenskaper
Punto är ingen vägvagn. Okänslig styrning ger diffus vägkänsla och dålig riktningsstabilitet. Fjädringen hänger inte med på dåligt underlag. Punto är trygg i uppträdandet men saknar körglädje.
Fartresurser
Åttio hästkrafter i en så liten bil borde kännas mer. Punto kräver mycket jobb med växelspaken vid omkörningar. Högst toppfart tack vare hög utväxling.
Komfort
Lägsta ljudnivån och bästa inställningsmöjligheterna av förarplatsen. Till och med justerbart svankstöd. Sämsta fjädringskomforten. Stötig och nickig även på jämn motorväg.
Utrymmen
Punto är rymligast på längden och tvären - känns som en mellanklassare närapå. Största baksätet i testet och troligen i klassen.
Utrustning
Ganska mycket lyxutrustning som elhissar fram, centrallås, en enklare färddator. Vettiga saker som höj- och sänkbar förarstol ingår också. Men var är ABS-bromsarna?
Motor/Växellåda
En vardagsmaskin med skaplig kraft i mellanregistret. Väl isolerad och tämligen tyst. Degig växelöverföring.
Miljö
Smutsigast av de tre - miljöindex 85 är visserligen under medelvärdet för våra testbilar men inget vidare för en så liten motor.
Kvalitet
Ryktet dåligt men intrycket gott. Under testperioden var det inget som fallerade förutom att det uppstod imma på ett strålkastarglas i fuktigt väder. Inte i klass med de bästa men godkänt.
Ekonomi
Bra nybilsgaranti och bra inköpspris med tanke på utrustningen. Andrahandsvärdet lär bli sämre än för de övriga två och vagnskadegaranti saknas.
Säkerhet
Har ännu ej krocktestats av oberoende. Förra modellen var medioker.
Toyota Yaris 1,0
Framtidsfenomen
En smart bil i det mesta som övertygar med både förnufts- och känsloargument. Rymlig, ren, rolig... Aningen svag och surrig motor - annars kalas!
Basfakta
MÅTT OCH VIKT (cm/kg)
Bredd 166, höjd 150, spårvidd fram/bak 145/143. Axelavstånd 237, längd 361. Tjänstevikt 1005, maxlast 305, släpvikt 650. Tankrymd 45 liter.
MOTOR
4-cyl tvärställd radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Direktinsprutning. Kompression 10,0. Borrning/slag 69/66,7 mm, volym 998 cm3. Max effekt 68 hk (50 kW) vid 6000 r/min. Max vridmoment 90 Nm vid 4100 r/min.
KRAFTÖVERFÖRING
Motorn fram, framhjulsdrift, 5-växlad låda alt halv- automat.
STYRNING
Kuggstång, servo. 3,3 rattvarv, vändcirkel 9,8 meter.
HJUL
Fälgbredd 5,5 tum, däck 175/65 R14.
BROMSAR
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.
FJÄDRING/HJULSTÄLL
Skruvfjädring runt om. Fram fjäderben med triangeltvärlänkar, bak torsionsaxel.
Testbetyg
Köregenskaper
Yaris höga tyngdpunkt gör att den känns lite svajigare än de andra två. Men chassit hänger med fint. Styrningen känns aningen vevig men ger rätt signaler till föraren.
Fartresurser
Pigg i stadstrafik, mindre rolig på landsväg. Motorn är svagast i klassen men det känns inte påtagligt. Sackar bara i riktigt tuffa uppförslut.
Komfort
Skaplig fjädringskomfort. Stolarna är fasta men har kortast skjutmån i gänget. Ljudnivån är tämligen hög i landsvägstempo.
Utrymmen
Bästa takhöjden men inte lika generös bredd och längd. Bagageutrymmet är litet men går att göra större om man skjuter fram baksätet.
Utrustning
Yaris är knappast överdådigt utrustad men här finns ABS-bromsar, centrallås, stereo och dubbla krockkuddar. Linea Sol-paketet med mer lyx kostar 8000 kronor extra.
Motor/Växellåda
Varvvillig men inte så stark. Ändå imponerar den blott en liter stora motorn genom sin relativt goda kraft på låga varv. Växelöverföringen känns lite bussmässig med sin långa spak.
Miljö
Miljöindex 66! Bara en bil har slagit det resultatet och det är VW Lupo 1,4 med miljöindex 64.
Kvalitet
Gott rykte - gott intryck. Allt känns väl hopskruvat och Yaris visar inga blottor. Toyotas tradition av god kvalitet ger Yaris ytterligare en stjärna jämfört med de två övriga.
Ekonomi
Yaris lär få det bästa andrahandsvärdet eftersom den är en ny populär modell, har bra garantier och är en Toyota. Men vagnskadeförsäkring saknas.
Säkerhet
Tyska tidningen AutoBild krocktestade nyligen Yaris. Inga bra värden.
Ford Fiesta 1,25
Chassifenomen
Tar poäng på körglädje och fjädringskomfort. Dåliga innerutrymmen och inte mer än skaplig sittkomfort. Kul men gammalmodig.
Basfakta
MÅTT OCH VIKT (cm/kg)
Bredd 170, höjd 132, spårvidd fram/bak 143/138. Axelavstånd 244. Längd 383. Tjänstevikt 1071, maxlast 340, släpvikt 250. Tankrymd 45 liter.
MOTOR
4-cyl tvärställd radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,0. Borrning/slag 71,8/76,5 mm, volym 1254 cm3. Max effekt 75 hk (55 kW) vid 5200 r/min. Max vridmoment 110 Nm vid 4000 r/min.
KRAFTÖVERFÖRING
Motorn fram, framhjulsdrift, 5-växlad låda.
STYRNING
Kuggstång, servo. 4,2 rattvarv, vändcirkel 9,9 meter.
HJUL
Fälgbredd 5,0 tum, däck 165/70 R13.
BROMSAR
Ventilerade skivor fram och trummor bak.
FJÄDRING/HJULSTÄLL
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben och undre triangellänkar. Bak halvstel axel i bakåtriktade bärarmar.
Testbetyg
Köregenskaper
Fiesta är tveklöst den mest vägsäkra av de tre. Exakt styrning och en för klassen utomordentlig chassisättning. Riktningsstabil, kurvglad gathörnslycklig. Utan att förlora i komfort. Strålande!
Fartresurser
Lite trög i starten men blir piggare ju högre varvtalet stiger. Känns snabbare än vad den är och kräver liksom de andra två en aktiv körstil för att hänga med.
Komfort
Fiesta har bästa fjädringskomforten men sämsta stolarna. De känns små och har få inställningsmöjligheter. Godtagbar ljudnivå.
Utrymmen
Sämsta kupéutrymmena i testet men största bagageutrymmet. Jodå, det hänger ihop. Det är nära till tak och sidorutor och trångt i baksätet.
Utrustning
Fiesta innehåller inte mycket lyx - inte ens centrallås. ABS-bromsar kostar extra även här. En Ghia-modell för 119900 har mer utrustning men känns inte prisvärd.
Motor/Växellåda
Mycket varvvillig och stark - i praktiken den starkaste i testet enligt våra mätningar av drivhjulseffekt. Snålast också enligt våra mätningar. Trevlig och lättarbetad låda.
Miljö
Miljöindex 73 - ett mycket gott värde. Men Fiesta har en bit kvar till de bästa i klassen.
Kvalitet
Fiesta känns väl hopkommen om än lite plastig och hafsig på sina håll. Fords tidigare dåliga kvalitetsrykte börjar hämta sig och inget vi upplevde talar mot det.
Ekonomi
Vagnskadegaranti i tre år men bara ett års nybilsgaranti. Mediokert andrahandsvärde, aningen högt inköpspris med tanke på den låga utrustningsnivån.
Säkerhet
Har gjort bra ifrån sig i Euro/NCAP, i klass med klassledaren VW Polo.
Ladda ner: tv0001_test_smabilar.pdf
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.