X-objekt

Test av BMW X3 3,0iA och Lexus RX 300

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

BMW X3 3,0 aut

Smidigare än brorsan

Väghållningen påminner starkt om en kompetent personbils och för att vara ett högbygge är X3 smidig i trånga passager. Men de goda vägegenskaperna tar på komforten och priset känns för högt.

Basfakta

Motor

Rak 6 cyl, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,2. Borrning/slag 84/89,6 mm, volym 2979 cm3. Max effekt 231 hk (170 kW) vid 5900 r/min. Max vridmoment 300 Nm vid 3500 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, fyrhjulsdrift. 5-stegs automatlåda, 6-växlad manuell låda 

i grundversionen. Aktivt antisladdsystem DSC.

Styrning

Kuggstång, servo. 3,5 rattvarv. Vändcirkel 11,7 m.

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system. 

Fjädring och hjulställ

Skruvfjädring och krängingshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak enkla längslänkar, dubbla tvärlänkar i separat bärram, förbunden med bottenplattan av snedstag.

Hjul och däck

Fälgbredd 8 tum lättmetall, däck 235/55 HR17. Testbilen 235/55 VR18.

Mått och vikt (cm/kg)

Axelavstånd 280, längd 457, bredd 185, höjd 167, spårvidd fram/bak 152/154, markfrigång 20. Tjänstevikt ca 1770, maxlast ca 510 Släpvikt 2000. Tanken rymmer 67 liter.

Testresultat - våra egna mätningar

Acceleration 0-100 km/h: 8,4 (manuell 7,8) sekunder

Förbrukning blandad körning (testförbrukning): 1,26 l/mil

 

Lexus RX300

Inbäddad i bomull

Lexus har valt att göra RX300 komfortabel, ombonad och praktisk i stället för att satsa på terräng- eller kurvkompetens. Och det fungerar alldeles utmärkt, enda risken är att ägaren tappar allt bilintresse.

Basfakta

Motor

Tvärställd V6, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,5. Borrning/slag 87,5/83 mm, volym 2995 cm3. Max effekt 204 hk (150 kW) vid 5600 r/min. Max vridmoment 283 Nm vid 4500 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, fyrhjulsdrift. 5-stegs automat. Hastighet på 5:an vid 1000 r/min 49,9 km/h. Aktivt antisladdsystem VSC.

Styrning

Kuggstång, servo. 3 rattvarv. Vändcirkel 11,4 m.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system. 

Fjädring och hjulställ

Luftfjädring (tillval) och krängingshämmare fram och bak. Fram fjäderben med L-formade bärarmar. Bak dubbla tvärlänkar i separat bärram.

Hjul och däck

Fälgbredd 6,5 tum lättmetall, däck

225/60 HR17. Testbilen 235/55 VR18.

Mått och vikt (cm/kg)

Axelavstånd 272, längd 474, bredd 185, höjd 169-174, spårvidd fram/bak 158/157. Tjänstevikt 1990, maxlast 390. Släpvikt 2000. Tanken rymmer 72 liter.

Testresultat - våra egna mätningar

Acceleration 0-100 km/h: 9,3 sekunder

Förbrukning blandad körning (testförbrukning): 1,34 l/mil

Ladda ner: tv0401_test_x3_rx.pdf

 

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr