Teknikens Världs tester bjuder både på läsglädje och hårda fakta. Ingen
annan tidning i världen genomför så omfattande biltester som vi.
Teknikens Värld mäter exempelvis motoreffekt, acceleration,
bromssträcka och bensinförbrukning. Vi bedömer säkerhetsnivån och
provlastar. Vårt väjningsprov, även kallat älgtestet har bildat skola i
branschen. Vi tvekar aldrig att berätta om någon bil inte håller måttet
- eller är riktigt bra.
Bränsleförbrukning och motoreffekt mäts i labbet.
Vi testar varje år mellan 80 och 100 bilar. I testlaboratoriet mäts motoreffekt och bränsleförbrukning. Sedan nummer 1/2007 mäter vi bränsleförbrukning med vår unika kördyckel som vi kallar Sverigecykeln.
Accelerations- och bromsförmåga
Tiderna då bilens fartresurser mättes med ett öga på hastighetsmätaren
och det andra på stoppuret är förbi, i alla fall för oss. Teknikens
Värld använder sig idag av ett så kallat gyro som med extrem exakthet
mäter bilens rörelser under såväl acceleration som deceleration. Hastigheten bestäms av ett GPS-baserat system som förutom en
mycket noggrann absolutposition även ger information om riktning,
hastighet och acceleration/retardation.
Älgtestet
Teknikens Värld har gjort undanmanövertester enligt samma modell i drygt ett kvarts sekel. 1997 fick vi stora rubriker när Mercedes A-klass välte under ett sådant test och plötsligt visste alla vad ett älgtest var. Det som i konbanan resulterar i några välta koner motsvaras i verkligheten av att man okontrollerat sladdar ut i mötande trafik. Bra bilar klarar drygt 70 km/h, de riktigt bra strax över 80 km/h.
Säkerhet
Bilens säkerhet granskas genom analys av säkerhetsutrustningen och genomförda krocktester av modellen världen över. Våra krocksäkerhetsbetyg är beräknade för att jämföras inom bilklassen.
Ekonomi
I Teknikens Värld finns alltid utförliga tabeller över vad testbilen kostar och vilken extrautrustning som finns att få som tillval. Hur mycket förlorar din drömbil i värde? Hur hög är skatten? Djupdykningar i ägandekostnader och lättöverskådliga kostnadskalkyler hjälper dig att få en uppfattning om vad den riktiga prislappen hamnar på.
Utrymmen
För att få alla mått i bilen, såväl kupé- som bagageutrymmen, så exakta
som möjlig använder vi laserteknik i våra mätningar. Betydligt
mindre high-tech är vårt "läsksbackstest" som vid tester av kombibilar
ger en fingervisning om hurvida bilen duger som packåsna.
Körningen, det viktigaste
När alla testfakta är sammanställda, när alla mätningar och
utvärderingar är utförda återstår det viktigaste - testresan. Under en
rad dagar avverkar testlaget flera hundra mil i varje bil. Nu uppdagas
brister och förtjänster som annars inte kommer i dagen men som kan vara
avgörande i ditt val av bil. Som regel lägger vi en del av
testkörningen på Björkvik Ring, tidigare ett militärflygfält, där bilens fartresurser och
väguppträdande kan pressas till det yttersta.
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.