Nu kan Teknikens Värld avslöja vem som ersätter Peter Horbury som är på väg bort från sin position som designchef på Volvo Personvagnar. Ersättaren heter Thomas Ingenlath och har varit designansvarig på Skoda och Volkswagen.

Snart 62-årige Peter Horbury har varit designchef på Volvo i drygt två och ett halvt år. Som Teknikens Värld redan tidigare kunde avslöja – och Volvo bekräftade några dagar senare – är han på väg att lämna sin post som ansvarig för Volvo-bilarnas former.
I dag kan vi ytterligare avslöja, tack vare flera av varandra oberoende källor både inom och utanför Volvo, att Horburys ersättare heter Thomas Ingenlath, tysk landsman till Volvos vd Stefan Jacoby och handplockad av densamme.

Volkswagen Concept BlueSport
Thomas Ingenlath är 47 år gammal och har en gedigen bakgrund inom bildesign. Mellan åren 2000 och 2005 var han designchef på Skoda. Två välkända alster från Ingenlaths Skoda-tid är första generationen Superb och flexibla Roomster. Innan han påbörjade sitt uppdrag på Skoda var han ansvarig för exteriördesignen hos Volkswagen. Sedan 2006 är han den som leder Volkswagens designstudio i Potsdam sydväst om Berlin. Där har han bland annat varit delaktig i den läckra roadstern Concept BlueSport (bilden till höger) som rönte stod uppmärksamhet för drygt två år sedan.
Det är alltså en designer som Volvos vd Stefan Jacoby, tidigare även han Volkswagen-anställd, har god kontakt med.
Thomas Ingenlath har med andra ord varit med om en rejäl resa i form av Skodas uppsving och erövring av Europa. Dessutom har han varit en av pusselbitarna i Volkswagens mål att bli världens största bilmärke inom några år. Det är alltså en stark tysk duo, Jacoby och Ingenlath, Volvo kommer att fronta med inom kort.

Thomas Ingenlath tillträder sin roll som designchef inom kort, troligtvis precis efter årsskiftet. Bostad i Göteborg är redan anordnad så han står minst sagt redo att föra in Volvo i en ny era.

Peter Horbury, som tog över efter att Steve Mattin avslutade sin sejour på Volvo våren 2009, lämnar Volvo av egen kraft. Han ska flytta till Kina för att där axla rollen som designchef hos Volvos ägare Geely Group. Där kommer han att ansvara för alla varumärken som lyder under Geely.

I bildgalleriet nedan kan du ta del av några av de bilar vars design Thomas Ingenlath ligger bakom.

Kommentar av Teknikens Världs Hans Hedberg

Hans Hedberg
Beslutet om att välja en designchef externt kan verka störande för svenskt vidkommande, men personligen tror jag detta är ett smart beslut. VCC:s styrelse har lovat produktionsvolymer på över 800 000 bilar, då krävs det globala produkter som måste konkurrera brett – från Skoda till Volkswagen och Audi.

Thomas Ingenlath kommer senast från Volkswagens designstudio i Potsdam utanför Berlin. Han är van att arbeta internationellt med de designcenter Volkswagen har i Wolfsburg, Santa Monica, Sao Paulo, och Shanghai.

Ingenlath förestår ett strikt formspråk, nästan i Bauhaus-stil, som passar Volvo som hand i handske.
Hans bakgrund är diger och fylld med fina exempel. Skoda Octavia och Scout är några av marknadens mest konsekvent utförda bilprodukter, faktiskt inspirerade av svensk bildesign! Den nyfikne hittar designlösningar ”lånade” från Volvo och Saab hos både Octavia och Superb. Konceptbilarna Volkswagen Concept R och senast Nils är tydliga exempel på Ingenlaths fingertoppskänsla vad gäller stil och ny teknik.

Jag ser fram mot vad Ingenlaths kreativa idéer kan skänka Volvo och direkt ser jag ett samband att V70 faktiskt får en efterföljare, nu när XC70 seglat om försäljningsmässigt på många marknader. Försäljningen av V70 går egentligen bara bra i Sverige. Vi får hoppas att Ingenlath kan blåsa nytt liv i den klassiska, fyrkantiga Volvo-kombin!


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis 2 första månaderna
(därefter 99 kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer