Hög laddeffekt står högt på listan över vad elbilister allra helst vill ha. Nu ska ABB bygga tio nya laddstationer i Jönköping med rekordhög laddeffekt. Tyvärr fungerar de bara för bussar.

Tesla lockar med 250 kilowatt, Ionity med 350 kW laddeffekt vid sina snabbladdningsstationer. Det är dock siffror som bleknar i jämförelse med de snabbladdare ABB har fått i uppdrag av Jönköping Energi att bygga.

Under första halvan av år 2021 ska ABB installera tio så kallade pantografladdare som ska kunna ladda regionens eldrivna stadsbussar. Och det här är inte vilka laddare som helst. Vid hållplatserna på linje 1 till 4 ska de eldrivna bussarna kunna stanna till och ladda med en effekt upp till 450 kW. Pantografladdarna är rejäla konstruktioner som laddar bussarna ovanifrån via en automatisk takanslutning. De använder det öppna gränssnittet Oppcharge för bussladdning. Laddningen ska inte ta mer än 5-7 minuter.

Den nya satsningen är en fortsättning på pilotprojektet där en busslinje elektrifierades. När de tio nya laddarna är igång vid mitten av nästa år ska omkring 45 helt eldrivna bussar kunna köra i Jönköpings region.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer