Tokroligt på Teknikens Världs trackday

Det finns många körsugna Teknikens Värld-läsare, det blir aldrig så tydligt som när vi kallar till trackday på Mantorp. Höstens trackday var som vanligt fulltecknad och körglädjen var på topp när mer än 70 bilar samlades för en fartfylld dag!

Dagen efter STCC-finalen var det folkfest på Mantorp Park. Ja, det var förstås lite folk och tittade på STCC-bilarna på lördagen också, men på söndagen samma helg var det dags för Teknikens Världs trackday och det är ju så mycket bättre förstås. På våra trackdays får man ju köra själv i stället för att bara titta på när andra kör.

Teknikens Värld trackday 23 september 2018

Foto: Patrik Lindgren

Teknikens Världs bandagar har under många år varit välbesökta och höstens trackday, som vi genomförde i samarbete med Michelin och Öhlins, var inget undantag. 75 bilar rullade in på Mantorp Parks berömda asfalt. Det finns helt enkelt många racesugna Teknikens Värld-läsare runt om i landet som inte vill något annat än att rasta sina bilar, allt från små till riktigt effektfulla, på bana. Vad som finns under motorhuvarna är inte alltid det viktigaste, oberoende av körförmåga och prestanda kan alla ha roligt på banan.

Teknikens Värld trackday 23 september 2018

Foto: Patrik Lindgren

Alla deltagare genomgick ett teoripass för att lära sig mer om bansäkerhet, spårval och annat värt att tänka på inför en dags bankörning.

Innan det var dags för hopp och lek stod dock det traditionsenliga teoripasset på schemat. Racingkunnige Ola Lennström berättade om bansäkerhet, spårval och annat värt att tänka på inför en dags bankörning. En våning ned i depågaraget höll tidningens egen däckmaestro Linus Pröjtz som vanligt låda tillsammans med Michelin och Öhlins. Här fick deltagarna lära sig mer om hur man kan optimera sin bil för bankörning. Att byta ut bilens standardmonterade stötdämpare till kraftigare, och kanske till och med justerbara, doningar kan göra mycket för körupplevelsen och skala bort många sekunder på varvtiden. Har man inte rätt däck är det dock ingen idé, och har man inte rätt lufttryck i däcken är det på tiden att man får ordning på det.
Allt det här demonstrerades på den Toyota GT 86 vi under året har optimerat för bankörning med målet att sätta lägre varvtider utan att höja motoreffekten. Vi har tydligt kunnat se hur mycket bilens beteende påverkas på banan av uppgraderade stötdämpare samt vad som händer med bromsprestanda när vi gått hela vägen och uppgraderat med nya skivor, bromsok och mer prestandainriktade belägg.

Teknikens Värld trackday 23 september 2018

Foto: Patrik Lindgren

Vi har fintrimmat en av världens roligaste banbilar och berättade hur.

Innan alla tunga högerfötter släpptes ut på banan erbjöds alla möjligheten att skjutsas runt banan av våra snabba förare av varierande ålder och storlek. Tidningens egna racinglöfte Oskar Krüger samarbetade med rallylegendarerna Ruben Börjesson och Kalle Grundel och såg till så att alla deltagare fick känna på idealspåret runt Mantorp i en salig blandning av testbilar. Starkast, snabbast och dyrast var Porsche Panamera E-Hybrid och Mercedes-AMG CLS 53. I andra änden fanns Toyota Yaris GRMN och Mini Cooper Works Clubman och däremellan Alfa Romeo Giulia Veloce och Seat Leon Cupra ST.

Teknikens Värld trackday 23 september 2018

Foto: Patrik Lindgren

Ford Escort i RS2000-utförande låg på fint vid utgången av chikanen.

I år delades som vanligt alla bilar upp i tre grupper; grön, gul och röd beroende på bilarnas och förarnas prestanda. Oavsett grupp var spridningen på bilarna stor. Inför första körpasset efter lunch radade gula och röda gruppen upp sig i depåområdet och det var en blandning av bilar som fick föregående dags STCC-final att framstå som en hyrbilsflotta i jämförelse. Här fanns allt från en Audi A3 Sportback TDI 150 till BMW M2 Coupé och BMW M3 Schirmer GT.
Störst uppmärksamhet gick dock inledningsvis till något helt annat. Den gröna gruppen bjöd som vanligt på en stor och varierad blandning av bilar och allt tycktes till en början vara som vanligt, men när de kom till depårakan för första gången hördes ett märkligt vinande, nästan som ljudet från en siren. Ljudet kom från en Volvo V70 T5 som såg märkligt snabb ut.

Teknikens Värld trackday 23 september 2018

Foto: Patrik Lindgren

Alla bilar går att åka på bana! Volvo V70 med ett tjut som lät över hela Östergötlands län.

– Allt är faktiskt original bortsett från att det sitter ett sportavgassystem från Remus på den och det är det som gör att den låter lite annorlunda, men det höjer inte effekten. Annars har jag bara satt på R-däck av något billigt märke, mer har jag inte gjort med den, säger Oliver Bosell med ett lurigt leende.

Teknikens Värld trackday 23 september 2018

Foto: Patrik Lindgren

Viktigt! Håll koll på däcktrycket, kan göra underverk för tiondelarna och bilens beteende.

Nästan lika mycket uppmärksamhet fick bandagens allra starkaste och mest exotiska bil. Mitt i den röda gruppens led reste sig ett stort, svart kolfibersegel i form av en av bilvärldens största motorhuvar. Det tillhörde Johan Lundgrens Dodge Viper ACR. Den stora motorhuven på Vipern är ett måste eftersom den måste täcka den gigantiska, 8,4 liter stora V10-motorn med 654 hästkrafter och 813 newtonmeter.

Teknikens Värld trackday 23 september 2018

Foto: Patrik Lindgren

Underbart befriande med 8,4 liter stor V10 i Dodge Viper ACR. Lät underbart gjorde den också.

– Jag ville ha en riktigt snabb banbil och har som nästan alla andra tittat på Porsche 911 GT3 RS, men eftersom jag föredrar amerikanska bilar blev det till slut en Viper ACR. Den är förvånansvärt lättkörd trots all effekt på bakhjulen och det är kul att den är så ovanlig i Sverige, jag tror att det bara finns en till här, säger Johan Lundgren.

Teknikens Värld trackday 23 september 2018

Foto: Patrik Lindgren

Alla fick uppleva idealspåret runt Mantorp Park. Här med Teknikens Världs egna racerförare Oskar Krüger.

Blandningen av bilar är som sagt total på Teknikens Världs trackday och alla bilar och förare är välkomna. Alla har lika stor rätt till banan och alla ska ha lika roligt, Viper som V70. Våren 2019 kör vi naturligtvis igen, du kommer väl?

Visa kommentarer
NUVARANDE Tokroligt på Teknikens Världs trackday
NÄSTA Mer HVO-diesel till Sverige