Toyota i Egypten har släppt en reklamfilm för Fortuner där de riktar sig till män. Det har fått många att bli arga.

”Toyota Fortuner… skapad för män” heter Toyota Egyptens nya reklamfilm som visar bilen i tuffa miljöer och klipp på olika män (och en hund).
I reklamfilmen säger även en sävlig berättarröst:

”2000-talets man behöver inte jaga efter lunch. Helt enkelt för att han kan få sin lunch levererad till sig. Som sådan är möjligheterna att använda sin råa kraft begränsade. För att öppna envisa burklock eller bära fyra matkassar samtidigt. Det är sant. Dessa dagar är det svårare för en man att befria sin manliga sida. Men var så säker, han vet hur han använder sin kraft.”

Reklamfilmen, som först uppmärksammades av Carscoops, har visats 3,2 miljoner gånger på Toyota Egyptens Facebook-sida och 4,9 miljoner gånger på deras Youtube-sida. Många av kommentarerna till reklamfilmen handlar om att Toyota Egypten enbart riktar sig till män. Flera menar att reklamen är könsdiskriminerande och att sexistisk reklam likt denna inte hör hemma i 2000-talet. En person skriver att hon var på väg att köpa bilen men efter att ha sett filmen ångrat sig, bilen är ju inte för henne då hon är kvinna. En skriver att Toyota precis har tappat nästan hälften av sin försäljning på grund av sexism.

Varken Toyota Egypten eller Toyota globalt har kommenterar ärendet.

Det är inte första gången som bilföretag anklagas för sexism. För två år sedan blev BMW fällda i Sverige för könsdiskriminering, i fjol anklagades Renault för sexism i samband med att de släppte nagellack som matchar märkets bilar, och för fyra år sedan fälldes en norrländsk bilfirma för könsdiskriminering när de lät två kvinnor i bikini sitta i en öppen bil som ser ut att färdas på stranden.

Visa kommentarer
NUVARANDE Toyota anklagas för sexism i reklamkampanj
NÄSTA Ny motorman i gammalt motorhus