Som väntat har Toyota beslutat att återkalla Prius. Alla nya Priusar återkallas, plus hybriderna Lexus HS250h och Toyota Sai, totalt 400 000 bilar. I Sverige berörs 1 990 bilar.

De första uppgifterna kom redan i helgen och nu bekräftar Toyota att man återkallar ännu fler bilar. Den här gången handlar det inte om gaspedaler som fastnar utan om ABS-system som inte fungerar som de ska. I Europa återkallas 52 903 bilar av modellen Prius, varav 1 990 finns i Sverige.

Men Toyotas problem är mycket större än så. Denna senaste återkallning omfattar bilar som har sålts över hela världen och handlar om drygt 400 000 bilar. Prius står för merparten av kakan, men även de lite större hybriderna Lexus HS250h och Toyota Sai är drabbade av felet. De Prius-bilar som byggs från och med nu omfattas inte av felet eftersom Toyota redan har tagit fram en lösning. För Lexus HS250h och Toyota Sai är det värre. Toyota har ännu inte tagit fram någon lösning för dessa modeller och tvingas därför tillfälligt stoppa tillverkningen.

För Prius består lösningen av en uppgradering av ABS-systemets styrenhet som förbättrar svarstiderna och känsligheten när däcken glider på halt eller ojämnt underlag. Uppdateringen tar cirka 40 minuter och görs med ett diagnosinstrument som finns hos auktoriserade Toyota-återförsäljare. Toyota understryker att bilarna inte kan förlora bromsverkan helt och hållet. Ägare av berörda bilar kommer att kontaktas med brev inom den närmaste tiden och ombedes kontakta sin närmaste återförsäljare för att avtala en tid så att bilarna kan åtgärdas så snart som möjligt.

Förutom återkallningen av hybridbilarna passar Toyota även på att återkalla 7 300 exemplar av Camry i USA på grund av en slang till servostyrningen som kan ligga för nära en bromsslang och riskerar att nötas igenom.

Trots att Toyota den senaste tiden har återkallat drygt åtta miljoner bilar och tagit på sig allt ansvar riskerar de att drabbas av en våg av stämningar i USA där Toyota beskylls för 19 dödsfall och många skadade. Enligt amerikanska medier finns det uppgifter om att Toyota har känt till problemen sedan länge, men utan att göra något åt dem.

Läs mer


    Digital prenumeration
    Allt du vill veta om alla bilar
    – gratis första månaden
    Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

    Flest och mest omfattande tester av nya bilar

    Alla nummer av e-tidningen

    Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

    Avsluta prenumeration online när du vill

    Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

    Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
    Visa kommentarer