Toyota åtgärdar RAV4 efter älgtestet

Efter 2019 års tester i Teknikens Värld av Toyota RAV4, där den senaste generationen av den populära suven underkändes flera gånger i älgtestet, har det varit tyst från Toyotas sida. Oroliga RAV4-ägare, och oroliga blivande ägare, har hört av sig till oss och dessvärre har vi inte haft så mycket mer att berätta. Förrän nu.

Vid ett möte vid Arlanda Test Track 1 alldeles norr om Stockholm träffade vi nyckelpersonerna från utvecklingsteamet bakom Toyota RAV4 och vi fick höra det som vi har väntat på – Toyota genomför en förändring av antisladdsystemet för att göra det mer aktivt arbetande. Den här processen började med ett telefonmöte för några månader sedan då Teknikens Värld fick förklara ingående hur bilen uppträdde i våra tester, hur vi hade gått till väga och de slutsatser vi dragit. Toyota lyssnade, ställde frågor och mycket mer än så blev det inte just då.

Efter telefonmötet intensifierade Toyota sitt testarbete, även om den första indikationen var att de hade kört likvärdiga tester – men kommit fram till andra resultat. Under hösten har ett flertal olika prototypversioner av VSC-systemet (antisladdsystemet, reds. anm.) testats.

Toyota RAV4 älgtest uppföljning

Foto: Glenn Lindberg

Även en stillastående testbil lockar både ­Teknikens Världs och Toyotas utsända. Exakt hur det nyinställda antisladdsystemet fungerar kommer vi att återkomma till så snart vi kan efter helgerna.

Anledningen till varför man började utveckla en ny version är, enligt Toyota-delegationen vi träffar på Arlanda, att man funnit avvikande beteende hos bilen vid undanmanöver i högre hastigheter – långt högre än i älgtestet. Dessa resultat har legat till grund för den nya inställningen av antisladdsystemet, där den bromsande effekten har ökats.

Exakt hur det ”nya” VSC-systemet arbetar och hur RAV4 kommer att prestera genom älgtestet vet vi inte i dagsläget. Planerna var att vi skulle köra tester med den åtgärdade bilen i samband med träffen på Arlanda, men vädret ville annorlunda.

LÄS MER: Se film hur RAV4 går i älgtestet efter åtgärden

Toyota RAV4 älgtest uppföljning

Foto: Glenn Lindberg

Ruben Börjesson och Linus Pröjtz tillsammans med delar av Toyotas utvecklingsteam på plats vid Arlanda.

Nästa steg för oss är att försöka testa den åtgärdade RAV4 på torrt underlag utomlands så snart som möjligt efter jul för att säkerställa att den nya inställningen för VSC gör att bilen klarar sig igenom älgtestet. Toyota meddelar att den nya VSC-inställningen blir aktuell för bilar avsedda för den europeiska marknaden och den kommer att införlivas i produktionen i början av 2020. Ägare till redan levererade RAV4-bilar kommer att erbjudas en kostnadsfri uppgradering av VSC-systemet via sin serviceverkstad.

Detta har hänt med nya Toyota RAV4 i älgtestet

Toyota RAV4 2019 älgtest 68 km/h

Foto: Glenn Lindberg

Under 2019 marknadsintroducerades senaste generationen Toyota RAV4 och Teknikens Värld körde första testet med den helt nya bilen (2,5 VVT-i Hybrid, enda modellen som säljs i Sverige) i nummer 11/2019. I älgtestet visade sig bilen underprestera och klarade inte gränsen för godkänt på 70 km/h.

Våra noteringar löd som följer: Toyota RAV4 överraskar med sitt negativa resultat genom älgtestet, dessutom med ett beteende som vi inte ser så ofta. Framvagnsgreppet är riktigt bra och bilen biter sig fast i underlaget vilket är ovanligt för en suv. Samtidigt kränger bilen rejält – både detta och styrgreppet drabbar den genom älgtestet. Redan vid 65 km/h får våra testförare kämpa för att hålla sig kvar i banan, bilen är extremt svårkörd och banans bredd räcker inte till för RAV4. Men det blir något bättre när vi åker lite snabbare. Bilens chassimässiga brister hinner då inte ta över utan vi lyckas byta riktning – men ESP-systemets (VSC på Toyota-språk, reds. anm.) ingrepp är knappt märkbart. RAV4 klarar aldrig gränsen för godkänt, 70 km/h, vilket är rent ut sagt uselt.

toyota-rav4-algtest-uppfoljning-04

Testresultaten kördes om, flera gånger om. Med två olika exemplar, vid flera olika tillfällen.

Max hastighet blev 68 km/h, något som kom att bli den röda tråden prestationsmässigt för RAV4. Värt att nämna som referens är att Nissan Qashqai klarade 84 km/h och Kia Sorento 78 km/h, två extremt bra presterande likvärdiga bilar.

I nummer 20/2019 återkom vi till RAV4 i test och kunde då repetera testresultatet från våren – dessutom med två olika exemplar. Följande gick att läsa: Första gången den vita bilen med registreringsnummer PEG 23L kördes i test var i Teknikens Värld nummer 11 2019. Redan då såg vi ett klart undermåligt uppträdande genom älgtestet, där maxhastigheten blev underkända 68 km/h. Beteendet var riktigt dåligt med kraftiga sladdtendenser och väldigt sent ingrepp från antisladdsystemet.

Toyota RAV4 2,5 Hybrid AWD-i Active 2019

Foto: Patrik Lindgren

Toyota RAV4 2,5 Hybrid AWD-i Active 2019

Detta var i början av vårsäsongen och vi visste att vi skulle återkomma till modellen under året. Begreppet SUV är på allas läppar, Toyota är världens största biltillverkare och nu är det dags igen. Faktiskt med exakt samma exemplar som vid förra testet. Och beteendet upprepar sig, dock med en negativ underton.­ Huruvida det beror på högre temperatur (nu plus 23 mot cirka plus 10 förra gången) och förmodat bättre grepp vet vi inte, men vi ser oroväckande tendenser.

LÄS MER: Allt om älgtestet

Toyota RAV4 har snabba framvagnsreaktioner när vi svänger vänster in i banan. När vi lägger om till höger hugger det i och bilen går upp på två hjul. Men beteendet varierar. Ibland går den upp på två hjul med extrema reaktioner inklusive svåra sladdtendenser, andra gånger vaggar bilen i sidled genom älgtestet och lyckas, mitt i detta svårtyglade beteende, att släppa på de värsta­ krafterna och undvika att den går upp på två hjul. Men i samband med detta blir bilen sladdbenägen.

Efter mycket möda och stort besvär lyckas vi klara 68 km/h – vilket i sig är underkänt. Så vi hämtar ytterligare en Toyota RAV4, denna gång en blå, med exakt samma specifikation som den vita. Vi lastar den till maxlast enligt specifikation och höjer ringtrycket enligt tillverkarens rekommendationer. Sedan kör vi – och får fram exakt samma resultat. Vi byter förare. Samma resultat.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis 2 första månaderna
(därefter 99 kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer