Toyota Auris blir tuffare och får nya snåla motorer

Toyotas populära golfklassare Auris har bara sålts i drygt två år, ändå genomgår modellen redan en uppdatering. Det som visas i Genève är små yttre förändringar men desto större är nyheterna under huven.

Toyota Auris är inne på sin andra generation sedan den presenterades på Parissalongen hösten 2012 och började säljas här i Sverige i januari året därefter. Modellen är därmed fortfarande ung men det hindrar inte Toyota från att ytterligare tuffa till den lite när man ändå visar upp uppdaterade och nya motorer som ska fungera till de hårt ställda utsläppskrav som finns i dag. Premiärvisningen av uppdaterade Auris äger rum på bilsalongen i Genève, parallellt med en annan uppfräschad Toyota, nämligen Avensis facelift.

På utsidan noterar vi ny front där den tidigare parallelltrapetsformade nedre delen i mitten av stötfångaren har försvunnit. I stället är det en mer konventionell utformning med ”luftintag” som sträcker sig från sida till sida som har tagit plats. Grillen har också gjorts om med mer krom och större integration med strålkastarna som numera finns med LED-teknik.
Även baken har uppdaterats med ny stötfångare med större nedlackade ytor samt horisontella reflexglas i stället för vertikala. Bakljusen har samma former som tidigare men nya innanmäten med lysdioder som ger mer karaktär när solen har gått och lagt sig.

Den stora takantennen som Auris dragits med sedan andra generationen kom 2012 är nu ersatt med en mindre doning av hajfenstyp. Inte bara snyggt utan också smidigt för dem som ofta kör i automattvättar.

Toyota Auris 2015

Interiört är det i stora drag likt det tidigare utförandet, men med några förändringar. En av dessa är den nya 4,2 tum stora skärmen med touchknappar på båda sidor i stället för fysiska knappar och vred. Även kontrollytan för luftkonditioneringen har tappat sina tidigare vred och knappar samtidigt som displayen blivit större och tydligare. Digitalklockan utan 24-timmarsvisning hänger kvar, dock har den flyttats ned ett hack. I övrigt säger Toyota att materialvalen är utbytta för att ge en mer exklusiv och mjukare känsla vid beröring.

De största förändringarna i och med uppdateringen av Auris sitter under huven. Alla motorer är anpassade för att möta de så kallade Euro 6-avgaskraven.
Bland bensinmotorerna hittar vi en helt ny maskin som benämns 1,2T. Den är som vi kan lista ut på 1,2 liter och försedd med turbo. Den sägs motsvara en 1,6-liters sugmotor men med betydligt bättre bränsleekonomi och därmed också lägre belastning på miljön.
Den direktinsprutade motorn opererar efter både Otto- och Atkinson-principen tack vare VVT-iW-tekniken, något som både sänker förbrukningen och ger mer vridmoment vid låga varv. 116 hästkrafter utvecklas som mest och maxvridet om 185 newtonmeter finns tillgängligt mellan 1 500 och 4 000 r/min. 1,2T-motorn är normalt sammankopplad med en sexväxlad manuell låda som om den hanteras rätt medför accelerationen från 0 till 100 km/h på 10,1 sekunder. Toppfarten är 200 km/h.
Förbrukningen ligger på 0,47 liter per mil och utsläppet på 109 gram koldioxid per kilometer.
En CVT-automatlåda med sju simulerade växelsteg kan kombineras med 1,2T-motorn. Denna Multidrive S-låda sänker förbrukningen till 0,46 liter per mil och utsläppet till 108 gram per kilometer.

Toyota Auris 2015

Ny på dieselsidan är 1,6 D-4D som ersätter dagens 2,0-litersdiesel. Nya maskinen är paketerad med 112 hästkrafter och 270 newtonmeter vilket ger en accelerationstid 0-100 km/h på 10,5 sekunder och en toppfart på 190 km/h. Förbrukningen anges till 0,41 liter per mil vilket motsvarar 104 gram per kilometer. Denna nya dieselmaskin utökar dessutom serviceintervallet till att infalla var 2 000:e mil.

Lilla 1,4-litersdieseln har förbättrats i och med Euro 6-justeringarna. Effekten ligger kvar på 90 hästkrater, så även maxvridet på 205 newtonmeter. Dock finns vridet tillgängligt från lägre varvtal än tidigare, nämligen från 1 400 i stället för 1 800 r/min.
Förbrukningen har sänkts en hel del till 0,34 liter per mil vid blandad körning vilket motsvarar 89 gram per kilometer (tidigare 99).
0-100 km/h går på 12,5 sekunder och toppfarten ligger på 180 km/h.

Övriga motorer, bensinarna på 1,33 liter och på 1,6 liter samt hybriden där en 1,8-liters bensinmotor samsas med en elmotor, finns kvar. Auris Hybrid har förbättrats när det kommer till förbrukningen och utsläppen. Nu anges koldioxidsiffran till 79 gram per kilometer i stället för tidigare 89.

I och med uppdateringen av Auris, som både gäller halvkombin och kombin Touring Sports, tillkommer också nya säkerhetssystem som ska säkerställa trygg och säker körning.

Toyota bjuder inte på några uppgifter som berättar om när uppdaterade Auris tillgängliggörs eller hur prisbilden ser ut. Vi misstänker att det blir säljpremiär senare i vår.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer