Toyota Auris Touring Sports med fakta och bilder

Nya Toyota Auris lockar inte bara med nya former utan också med ett kombialternativ. Auris som kombi är inte bara rejält rymlig, den är klassledande vänlig mot miljön och erbjuds som fullhybrid.

Volkswagen Golf Variant och de andra kombibilarna i C-segmentet får nu något riktigt tufft att bita i när en helt ny konkurrent dyker upp från Japan. Auris i sig är ingen ny konkurrent, men kombialternativet är det verkligen.

Det var på Parissalongen i höstas som vi fick stifta bekantskap med nya Auris som bär Toyotas nya formspråk med betydligt aggressivare framtoning än föregångarens lite intetsägande utseende. På samma salong fick vi en bonusbekantskap i form av Toyota Auris Touring Sports men i bildväg var det inte mycket som bjöds, endast sex bilder ackompanjerade ganska kort med fakta.
Nu har Toyota öppnat slussarna, om inte fullt ut så i alla fall betydligt mer än tidigare. Vi får nu ta del av betydligt fler bilder tillsammans med ett lite mer matigt pressmeddelande.

Toyota Auris Touring Sports har ett avstånd mellan hjulaxlarna på exakt 260 centimeter. Det är samma som på femdörrars halvkombin. Däremot är Touring Sports 28,5 centimeter längre vilket syns tydligt på bilderna nedan.
Med baksätet uppfällt är lastutrymmet 111,5 centimeter långt och 145,2 centimeter brett. 530 liter går in. Det kan jämföras med Volkswagen Golf Variant av utgående generation som rymmer 505 liter. Andra bilar som Auris-kombin slår är Kia Cee’d SW som rymmer 510 liter, Hyundai i30 Kombi 58 liter. Däremot får Toyotan se sig slagen av utgående generation Skoda Octavia Combi som nästan på millimetern är lika lång som Auris Touring Sports. 605 liter ryms i Skodan.
Fälls baksätet i Toyotas nya kombi mäter lastutrymmets längd 204,7 centimeter och höjden 89 centimeter som mest, vilket gör att hela 1 658 liter bagage ryms. Det är klassledande enligt Toyota och vi är nog beredda att hålla med, åtminstone om man gör jämförelsen med ovan nämnda konkurrenter. Octavia Combi rymmer 1 655 liter, Golf Variant också med 1 495 liter. Kia Cee’d SW och Hyundai i30 Kombi 1 642 liter, var för sig. Nya Skoda Octavia Combi slår dock allihopa med sina 610 respektive 1 740 .iter.
Förutom rymd bjuder Toyota där bak även på dubbelt lastgolv, insynsskydd av tvåvägstyp, lastnät, lastkrokar, 12 volts-uttag samt enkel fällning av baksätet med hjälp av en knapptryckning. Tyvärr nämner inte Toyota om baksätet fälls på det modernt praktiska 40/20/40-sättet eller det stenåldersgamla 60/40-sättet. Bilderna avslöjar det inte heller, tyvärr. Halvkombin har i alla fall 60/40 så vi hoppas inte att kombin följer den mallen.

Med tanke på modellnamnet får man hoppas att Auris-kombin är inspirerande att köra. Sport förpliktigar ju en del. Men Toyota lovar att de har sett över bilens tekniska sida sett till själva körupplevelsen som ska vara med engagerande än tidigare, en del av Toyotas nya filosofi oavsett bilmodell. Bland annat har man förbättrat bilens fjädring, styrning, gjort karossen mer kaross och sänkt tyngdpunkten på bilen, samt utformat körställningen till det bättre.

Fem motoralternativ är aktuella till Toyota Auris Touring Sports, samma som till halvkombisyskonet. Två är bensinmotorer på 1,33 respektive 1,6 liter. Den mindre har 99 hästkrafter, den större 132. Två är dieselmotorer, eller D-4D som Toyota kallar dem. En är på 1,4 liter och 90 hästkrafter och en annan på 2,0 liter och 124 hästkrafter. Sexväxlad manuell låda är standard men automat finns som tillval till alla utom lilla bensinaren.
Det femte motoralternativet är det mest intressanta. 1,8 HSD heter det och står alltså för hybrid. Toyota erbjuder alltså en fullhybridkombi i C-segmentet. Det gör ingen annan i dagsläget. El- och bensinmotor ger här tillsammans 136 hästkrafter i maxeffekt.
Toyota Auris Hybrid Touring Sports gör 0-100 km/h på 10,9 sekunder och maxar 180 km/h. Dock är det utsläppssiffran som imponerar mest. 86 gram per kilometer är klassledande. Övriga motorer släpper ut som följer: 1,33 bensin 127 gram, 1,6 bensin 139 gram, 1,4 diesel 109 gram samt 2,0 diesel 115 gram per kilometer.

Några svenska lanseringsdatum eller prisuppgifter sitter vi tyvärr inte på för tillfället. Men prismässigt kan vi ta halvkombimodellens prisbild som börjar på 161 900 kronor för alternativet med bensinmotorn på 1,33 liter. Ska vi tippa att Toyota adderar mellan fem och tio tusen kronor för kombitillägget? Absolut, det gör vi.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer