Det sker mycket nice i Nice just nu. Mikael Stjerna var där tidigare i veckan och körde Kia Optima. Han har nu avlösts av PeO Kjellström som tar sig an ansiktslyfta Toyota Avensis.

Hallå PeO, Toyota Avensis är väl en perfekt bil för dig som passerat 50?
– Ska du ha en direktrapport eller inte?

F’låt, skämtade bara. Du är ju så ung i sinnet. Men Avensis anses ju vara en bil för 50+ och inte överdrivet rolig att köra. Har den blivit bättre nu?
– Faktiskt tycker jag det även om det fortfarande inte är speciellt roligt. Men den har förbättrats på flera punkter.

– Utseendet talar ju för sig själv, det är ett rejält kliv framåt i mina ögon sett. Betydligt grymmare front nu. Japanerna måste alltid ha ett namn på sina grejer, de kallar det ”Under Priority”. Hela designspråket är döpt till ”Keen Look”.

Okej, ja den ser lite roligare ut. Men undertill då?
–  Avensis är vässad även där. Styrningen har skärpts till och känns bättre i mittläget nu. Hela chassit har förstärkts på vitala punkter, och ljudisoleringen har förbättrats. Även om man inte kan kalla Avensis för kurvkramare så känns den i alla fall lite roligare att ratta än tidigare, och det var inte en dag för sent. Toyota har inte varit framgångsrika på den punkten. Att Avensis och Yaris säljer så bra beror på att ägarna gillar dem för att de är lättkörda och sällan krånglar.

– Även invändigt är det trevligare med bättre materialval och delvis ny utformning. Men några sensationer bjuds inte.

På motorsidan?
– För första gången blir nu Avensis miljöklassad med en tvåliters diesel på 124 hästkrafter. Den klarar 119 gram koldioxid per kilometer. Det är ju ljusår från vad BMW klarar av, men så ska ju Toyota också ta del av BMW:s dieselmotorer från och med 2014. Dieseln är i alla fall trevligast i programmet. Motsvarande bensinmotor, två liter, sägs ge 147 hästkrafter men de är förvånansvärt tama. Ingen effektpuckel någonsin, någonstans.

– Vad man ändå bör fråga sig är om de som väljer Avensis kör så många mil per år att det lönar sig ekonomiskt med en diesel. Och om de överhuvudtaget bryr sig om att bensinmotorn känns klen.

Lönar sig ja, vad kommer det att kosta?
– Om vi pratar kombi, vilket 90 procent av alla köpare i Sverige förväntas välja, kostar 2,0 D från 238 900 kronor. 1,8-litersbensinaren får du loss från 213 300 kronor. Sedan finns det 68 olika versioner till att välja på beroende på motor, kaross, växellåda, utrustningsnivå och så vidare. Smarta säkerhetssystem, navigation med många finesser med mera finns men allt är extrautrustning.

Alright then, och den angör Sverige?
– Redan nu i januari, snabba ryck för en gångs skull.

Och du snabbar dig hem?
– Jag försöker, vi får se hur det går. På nedresan tog det stopp i München på grund av snöstorm och vi blev kvar med två timmars sömn. Nu är vi på väg till München igen. Och det sägs att det snöar…

Härligt, lycka till!
– Kan behövas!


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer