Toyotas minsting Aygo uppdateras. På bilsalongen i Genève i mars kommer den att stå utställd men redan i dag får vi se nyheterna på bild och i text.

På bilsalongen i Genève 2014 hade andra generationens Toyota Aygo världspremiär. Det nästan lite gulliga utseendet från första generationen var som bortblåst till den andra, i stället fick modellen ett helt annat självförtroende med kaxig formgivning som inte går hem i alla läger. ”Krysset” i fronten delar mänskligheten i två halvor, antingen anser man designtilltaget som en uppfriskande detalj eller också spyr man galla över det.

Oavsett vilken halva man tillhör får man nu möjligheten att närma varandra då ”krysset” tonas ned till den ansiktslyfta varianten som ställs ut på bilsalongen i Genève i mars i år, alltså om bara ett par veckor. Krysset, eller X:et om man så vill, finns kvar men är inte längre avvikande svart utan har integrerats mer i övriga karossen samt lackerats i samma färg som just karossen.
Förändringarna i fronten har medfört att strålkastarna har fått ny form, den inre spetsen på dessa har ”klippts av”. Under strålkastarna finns numera fejkluftintag. De runda dimljusen i spoilern är kvar men har fått en annan infattning. DRL-ljusen som tidigare fanns på var sin sida om dimljusen är borta, i stället har DRL-enheterna integrerats i strålkastarna.

Toyota Aygo 2019 facelift

Baktill märks inte lika stora förändringar, men bakljusen har fått ny layout med en integrerad lysdiodslinga som ger ett mer unikt kännetecken än vad tidigare bakljus gjorde.

Toyota Aygo 2019 facelift

Maskinellt har det också hänt grejer. Den trecylindriga 1,0-litersmotorn har fått nytt insprutningssystem, högre kompression, flertalet lågfriktionskomponenter, EGR-teknik samt förbättrad balansaxel för mindre vibrationer.
Maskinen, som är Euro 6.2-certifierad, levererar numera 72 hästkrafter i stället för 69 och 93 newtonmeter, en sänkning från tidigare 95 newtonmeter. 0-100 km/h har kapats med fyra tiondelar till 13,8 sekunder och förbrukningen vid blandad körning enligt NEDC-körcykeln har sänkts från 0,41 till 0,39 liter per mil. Det motsvarar 90 gram koldioxid per kilometer.

En Eco-variant finns också. Fortfarande samma motor men med längre fjärde och femte växel, lågfriktionsdäck, start/stopp-teknik och aerodynamiska detaljer. Eco-versionen når ned till 86 gram koldioxid per kilometer.

Säkerhetssystemen har uppgraderats enligt Toyota Safety Sense-filosofin. Kollisionsvarnare och autobroms samt filhållningsvarnare, bland annat.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer