Nästan fyra månader efter bilens premiär lyfter Toyota nu på resten av skynket för att visa C-HR:s interiör och berätta om drivlinorna.

Det var på Genèvesalongens första dag, den 1 mars i år, som Toyota visade upp sin nya suv C-HR som med start i höst ska slåss med bland annat Mazda CX-3 och Nissan Juke om kunderna. Bilen som stod i Toyotas monter i våras var försedd med svarta rutor, så någon interiör var inte möjlig att se. Om det betydde att Toyota var färdiga med den eller inte låter vi vara osagt, men i dag – nästan fyra månader efter bilens officiella avtäckning – väljer den japanska giganten att visa upp C-HR:s innandöme, inklusive vad som finns under huven.

Instrumentbrädan domineras av en stor pekskärm på åtta tum som är lätt vriden mot förarplatsen, precis som övriga kontroller undertill. Infotainmentsystemet ska vara uppgraderat och förbättrat jämfört med hur det ser ut i Toyotas modeller i dag med bland annat en ny navigationsplattform och fler uppkopplingsmöjligheter.
Valen av material sägs vara gjort med omsorg för att kunna hävda sig i klassen, även gentemot de lite dyrare alternativen. Tre interiöra färgalternativ finns att välja till C-HR; mörkgrått, svart i kombination med blått samt svart i kombination brunt.
På extrautrustningslistan finner vi bland annat ett skräddarsytt ljudsystem från JBL som bjuder på åttakanalsljud och totalt 576 watt via nio högtalare.
På standardutrustningslistan finner vi Toyota Safety Sense som märkets säkerhetspaket heter. Det innehåller autobroms med fotgängardetektering, adaptiv farthållare som håller ett konstant avstånd, vingelvarnare, helljusassistans samt vägmärkesläsare (sistnämnda är av någon anledning inte standard i instegsversionen, övriga nämnda funktioner är det).

Toyota C-HR 2017 med digital klocka

Åtta tum stor pekskärm. Den digitala klockan har inte integrerats i grafiken utan Toyota väljer att köra vida på 1980-talsstuket med en liten extradisplay innehållandes bakbelysta digitala siffror med tillhörande knappar för ändringar av timmar och minuter. Tveksamt om det är 24-timmarsvisning på klockan.

I Genève i våras var Toyota som sagt tystlåtna vad gällde drivlinorna. Det är de inte längre. I dag avslöjar de att de är två till antalet och att båda har bensin som huvudsaklig ingrediens för framdrivningen, den ena dock med assistans från elektricitet.
Den ena motorn kommer från Auris och är på 1,2 liter, 116 hästkrafter och 185 newtonmeter. Den kan kombineras antingen med en sexväxlad manuell låda alternativt med en steglös CVT-låda. Med det manuella alternativet driver endast framhjulen medan CVT-lådan ger valfriheten att välja mellan framhjulsdrift eller fyrhjulsdrift. 0,57 liter per mil vill denna 116-hästarsmaskin ha vid blandad körning vilket motsvarar 128 gram koldioxid per kilometer.

Toyota C-HR 2017

Ny tuff suv i C-segmentet: Toyota C-HR.

Det andra motoralternativet kommer från nya Prius och betyder att en 1,8 liter stor bensinmotor med maxeffekt på 98 hästkrafter samarbetar med en elmotor med en maxeffekt på 74 hästkrafter. Tillsammans kan de max leverera 122 hästkrafter. Toyota uppger en förbrukning i C-HR Hybrid på 0,37 liter per mil och koldioxidutsläpp på 85 gram per kilometer. Enligt Toyota är det ingen annan i klassen som når ned till den effektiviteten.

Det finns ett motoralternativ till, ytterligare en bensinare. Detta alternativ är på 2,0 liter och sammankopplad med en steglös CVT-låda, men är ointressant för oss eftersom det endast erbjuds till kunder i Ukraina och Kaukasien.

Toyota C-HR är 436 centimeter lång, 179,5 centimeter bred och 155,5 centimeter hög. Axelavståndet mäter 264 centimeter. Den är med andra ord betydligt större än Nissan Juke och något större än Mazda CX-3. Bagageutrymmet i Toyotan sväljer 370 liter, även det något rymligare än i CX-3.

Några priser är ännu inte fastställda.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer