Erik Wedberg har tagit sig till Spaniens huvudstad för att köra Toyotas senaste suv som märkligt nog delar mycket teknik med Prius. Är C-HR en riktig suv eller en Prius på styltor?

Hej Erik, vad är det du kör egentligen?
– Det är C-HR. Modellbeteckningen låter som något från Honda men det här är Toyotas nya suv som är en, kanske till och med två storlekar mindre än RAV4. Den byggs på samma plattform som nya Prius.

Är C-HR också en hybrid?
– Det finns ett hybridalternativ. Det finns en bensinmotor på 1,2 liter med manuell låda och framhjulsdrift eller CVT-låda och fyrhjulsdrift. Men Toyota Sverige räknar med att cirka 80 procent av försäljningen kommer att ligga på hybridversionen. Då får man faktiskt samma hybriddrivlina som om man köper en Prius, det vill säga en bensinmotor på 1,8 liter och en elmotor som assisterar. Men C-HR är törstigare. Prius kan skryta med 0,30 liter per mil, C-HR når bara ned till 0,36 liter per mil som bäst.

Toyota C-HR 2017 interiör

Hur är den?
– Jag har bara hunnit köra 1,2-litersmotorn med manuell låda så här långt. Växellådan är distinkt och trevlig att jobba med, motorn är däremot väldigt platt och trist. Bilen känns väldigt liten och kompakt. Mest glädjande är att det känns som att Toyota försöker – C-HR är första bilen från det nya, körglada Toyota.

I kommande nummer av Teknikens Värld bjuder Erik på hela provkörningsrapporten av Toyota C-HR och övriga drivlinealternativ.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer