080207-whiplashskada

Toyota, Citroën eller Opel?

Mikael Stjerna svarar:

Toyota, Citroën eller Opel?

Jag är på jakt efter en bil åt mina föräldrar och skulle bli jätteglad för lite tips. Bilen ska först och främst vara snål mot plånboken och av godkänd kvalitet. Oftast är det 1-2 personer i bilen, men det ska finnas ett användbart baksäte. Bagageutrymme spelar mindre roll.

Bilen kommer till 80 procent att köras i stadstrafik, kortare sträckor och ganska ofta, ca 1 700-2 000 mil per år. Kraven är annars luftkonditionering och någon form av automatlåda då morsan bara har automatkort. Semiautomater kanske är att föredra, de drar väl mindre? Diesel vore kanske bra, nu när priserna är normala igen. Dock finns det ju dåligt med små dieselbilar i Sverige.

Budget är 60 000-125 000 kronor. Jag har sneglat lite på Citroën C3 diesel, Opel Corsa av förra modellen, Ford Fiesta och Fusion, Mitsubishi Colt från 2004 och senare samt Toyota Yaris. Alla med semiautomat av olika slag. Vad rekommenderar du?

Sebastian Magnusson

Toyota Yaris skulle förmodligen bli den mest bekymmersfria bilen för dina föräldrar. Eftersom de kör ganska långt varje år anser jag att det kan vara klokt att satsa på en modell med grundmurat kvalitetsrykte. Toyota är dessutom ett av få bilmärken som är säljbara även med många mil på mätaren. För 100 000 kronor får du en Yaris automat av årsmodell 2006. Modellskiftet skedde just 2006, första generationen tillverkades 1999-2005.

Som nummer två på listan sätter jag Mitsubishi Colt från årsmodell 2005. En riktigt trevlig bekantskap som dessutom finns med ”robotstyrd” växellåda med automatkoppling till både 1,3- och 1,5-litersmotorn. För 100 000 kronor får du en Colt automat från 2007 med få mil på mätaren. 

En riktigt bra småbil är också Opel Corsa. Välj de minsta motorerna. Versionen med automatkoppling heter Easytronic och fanns bara till 1,0- och 1,2-litersmotorn. Dessa kännetecknas också av att de har servicefri kamkedja. Corsa 1,4 och 1,8 har kamrem som ska bytas efter bara 6 000 mil. Men bilarna är svåra att få tag på. 

Citroën C3 Sensodrive är framför allt en rymlig bekantskap, men kan kanske bli dyrare än du tänkt i längden. Sensodrive-lådan såldes mest med bensinmotorn på 1,6 liter och 110 hästkrafter.

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + powerbank för endast 129 kr. Köp nu!