Det är dags för Toyota Auris att ersättas, men inte av en ny Auris utan av en ny Corolla. Erik Wedberg har kört nya Corolla som finns med två hybridalternativ. Är något av dem bra?

Hej Erik, hur är nya Corolla?
– Den bästa Corolla jag har kört i alla fall. Den enda Corolla jag har kört tidigare var visserligen från mitten av 1980-talet, så det säger kanske inte så mycket. Men den är också den bästa Auris jag har kört, för Corolla är egentligen en efterträdare till just Auris.

Vad är det som är så bra?
– Den är faktiskt ganska körglad. Fin styrning och bra fjädring. Bäst är ändå nya ”storhybriden” med 180 hästkrafter som har en bensinmotor på 2,0 liter i stället för den vanliga 1,8-litersmotorn som är klassisk i Toyotas hybrider. Den här nya hybriddrivlinan är mycket mer kraftfull och tystare än 1,8-litersvarianten som finns kvar i utbudet och kan köpas av den som prioriterar låg förbrukning. Den mindre är fyra centiliter snålare per mil. Corolla finns också med en 1,2-litersbensinare utan elunderstöd men den kommer inte att bli någon storsäljare i Sverige.

Något som är mindre bra då?
– Att den är lite tajtare än vad man hade önskat, men det berättar jag mer om i tidningen.

När kommer nya Corolla hit?
– Det dröjer ända till våren 2019. Bilen jag kör här i Madrid är en tidig förseriebil eftersom produktionen inte har startat än. Därför finns det inte heller några svenska priser.

Hela provkörningen av nya Toyota Corolla läser du i Teknikens Värld nummer 25/2018 som utkommer den 22 november. Missa inte det!

Visa kommentarer
NUVARANDE Toyota Corolla Touring Sports – tre snabba från provkörningen
NÄSTA Till salu (eller kom å byt!)