Snart är det dags för Toyotas vätgasdrivna bränslecellsbil Mirai att inta den amerikanska kontinenten. Därför har japanerna sjösatt en reklamkampanj som lyfter upp vätgasdriftens fördelar.

Gilla på Facebook för fler videoklipp!

I slutet av förra året presenterade Toyota vätgasdrivna bränslecellsbilen Mirai Fuel Cell Sedan. Strax därefter påbörjades försäljningen i hemlandet Japan och alldeles snart inleds USA-försäljningen.

Toyota har valt att marknadsföra Mirai på nätet i en serie om åtta korta filmer där temat är ”Fueled by everything” (drivs med vad som helst). Första filmen släpptes i går.
Förutom att lyfta upp Mirai passar japanerna även på att sticka hål på några förutfattade meningar om vätgasbilar och inte minst att vissa anser tekniken vara ”bullshit” (skitsnack).

Toyota Mirai Fuel Cell Sedan

Toyota Mirai.

”Bullshiten”, eller koskiten på svenska, kan nämligen driva Mirai eftersom den, som i stort sett allt annat, innehåller väte.
Toyota åker därför till en bonde, låter kossorna göra sina behov, samlar upp en skopa spillning, åker iväg och utvinner vätgas ur den. Bonden får därefter sätta sig bakom ratten och köra Mirai på vätgas utvunnen ur hans nötkreaturs exkrementer – utan att det luktar koskit.

Toyota (och deras reklambyrå) har med filmen hittat ett fyndigt och genomtänkt sätt att nå fram till den amerikanska publiken. Det tycker i alla fall vi, vad tycker du?

Vill du läsa mer om Mirai och bränslecellstekniken samt vad den kommer att kosta när den når Europa klickar du här.

Visa kommentarer