Med 20 år på nacken är Toyotas suv Highlander ingen nykomling, men på den europeiska scenen har den ännu inte synts till. Nästa år blir det ändring på det.

Toyotas största hybridmodell i Europa är i dagsläget RAV4, men om ungefär ett år kommer storebrorsan Highlander hit. Modellen har funnits i bland annat USA och Australien i många år och lanserades som helt ny generation under 2019. Så sent som i februari i år rullade hybridversionen ut på den amerikanska marknaden.

Toyota Highlander Hybrid 2021

Foto: Toyota

När Highlander angör Europa lämnas de rena bensinmodellerna kvar på den ”nya kontinenten” (Nordamerika). Hit kommer endast hybriden som med sina 244 hästkrafter ligger 22 enhetssteg framför RAV4 Hybrid (222 hk med fyrhjulsdrift, 218 med framhjulsdrift). Den huvudsakliga kraftkällan är, precis som i RAV4 Hybrid, en 2,5-liters bensinmotor som arbetar enligt Atkinson-principen. Två elmotorer, som matas med energi från ett nickelmetallhydridbatteri, stör för extrakraften som landar i både fram- och bakhjulen.

TEST: Toyota RAV4 Hybrid mot konkurrenterna

Toyota Highlander Hybrid 2021

Foto: Toyota

Highlander bjuder på typisk Toyota-interiör. Skärmen i mitten är i största utförandet 12,3 tum stor.

På papperet förbrukar Highlander Hybrid 0,66 liter bensin per mil och släpper ut 146 gram koldioxid per kilometer enlligt WLTP-körcykeln. Översatt till gamla NEDC-körcykelns förhållanden motsvarar siffrorna 0,52 liter per mil och 117 gram per kilometer.

LÄS OCKSÅ: 15 miljoner hybrider från Toyota

Toyota Highlander Hybrid 2021

Foto: Toyota

Plats för sju åkande, inklusive förare.

Denna fjärde generation bygger på Toyotas TNGA-K-plattform, alltså samma som RAV4, Camry och Lexus ES använder. Highlander är exakt 495 centimeter lång vilket gör den hela 35 centimeter längre än RAV4 och bara tre millimeter kortare än en Volvo XC90.
I och med storleken har Toyota lyckats klämma in en tredje sätesrad vilket gör bilen sjusitsig och därmed extra storfamiljevänlig. Toyota menar att vuxna även ska få plats i tredje sätesraden i och med att andra sätesraden har en skjutmån i längsled på 18 centimeter.
När inte bakre sätesraden används ryms 658 liter i bagageutrymmet. Det är 78 liter mer än i RAV4 men 34 liter mindre än i Volvo XC90.
Fäller man de båda bakre sätesraderna, som i nedfällt läge uppges ge ett helt plant lastgolv, ryms upp till 1 909 liter. På denna punkt knäcker Highlander X90 med tio liters marginal.

Toyota Highlander börjar säljas på de olika europeiska marknaderna i början av 2021. Några prisuppgifter är ännu inte offentliggjorda.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer