Toyota i-Road officiell – tre hjul för två

Toyota tror på fordon som är ämnade för korta distanser i främst stadsmiljö. Därför visar de upp konceptbilen i-Road i Genève. Plats för två åkande, tre hjul, lutningsteknik och elmotorer är receptet.

I går fick vi se en liten film med Toyotas trehjuling i-Road, i dag får vi njuta av alla bilder och information – trots att i-Road inte har världspremiär förrän i morgon på bilsalongen i Genève.

Toyota i-Road är ingen motorcykel utan mer av en bil med motorcykelliknande egenskaper. Exempelvis lutar den vid kurvtagning, precis som en motorcykel. På så vis bibehålls stabiliteten och som förare riskerar man inte att stå på huvudet. Lutningstekniken kallas Active Lean och sköts helt automatiskt när man vrider på ratten. Svänger man åt höger skjuts vänster framhjul fram, svänger man vänster skjuts höger framhjul fram. Framhjulen är för övrigt 16 tum höga och skodda med 80 millimeter breda däck med 80-profil. Det ensamma bakhjulet är mer bastant – 130 millimeter brett med 70-profil på 10-tumsfälg.

Två elmotorer sätter fart på i-Road som kan transportera två passagerare, placerade på rad, från punkt A till punkt B. Avståndet mellan A och B får inte vara längre än fem mil om man håller en snitthastighet på 30 km/h. Annars blir det energitorsk innan man kommit fram. Uppladdningen av litiumjonbatterierna sker via ett vanligt eluttag och tar tre timmar. Toppfarten är 45 km/h.

Toyota i-Road är 2,35 meter lång, med andra ord drygt sex decimeter kortare än lilla Toyota iQ. Axelavståndet är 1,7 meter, tre decimeter kortare än hos iQ. i-Road är 1,45 meter hög och 85 centimeter smal. Vikten ligger på 300 kilo.

Toyota nämner ingenting om när du tänker ta i-Road från konceptstadiet till verkligheten.

Visa kommentarer
NUVARANDE Toyota i-Road officiell – tre hjul för två
NÄSTA Victor Muller smygvisar egendesignade Spyker B6 Venator