Byggd med Mirai-teknik– här är Toyotas buss Sora. Konstruerad för att transportera människor men kan även rycka ut vid strömavbrott.

De som har ifrågasatt framtiden för bränslecellstekniken i och med de renodlade elbilarnas framfart har delvis fått äta upp sin hatt. Tekniken finns i såväl Hondas, Hyundais som Toyotas bilhallar och Mercedes är god väg med nya GLC F-Cell även om man inte är helt övertygade om teknikens framtid.

I fallet Toyota har vi tidigare visat hur snabb deras teknik från modellen Mirai kan göra lastbilar och nu ska japanerna börja att sälja bränslecellsbussar drivna av vätgas i hemlandet.

Modellen Sora är nu typgodkänd och har plats för 78 passagerare (22 sittande). Den mäter 1052 centimeter på längden, är 249 centimeter i bredd och är 335 centimeter hög. Bussen har åtta kameror som hjälper föraren i sitta arbete och är dessutom utrustad med automatisk mjuk inbromsning och acceleration vid hållplatser.

Toyota Sora

Mer intressant är kanske att den har två Miraimotorer på 154 hästkrafter och tio tankar på vardera 60 liter för vätgas samt batterier av typen nickelmetallhydrid.

Bussen ska även kunna användas som nödaggregat vid elavbrott och kan då leverera nio kW med en kapacitet på 235 kWh.

Toyota räknar med att få ut 100 bussar i Tokyoregionen de närmaste två åren.

Visa kommentarer
NUVARANDE Toyota lanserar bränslecellsbuss
NÄSTA Karlmann King – suvarnas kung