Toyota Prius med Hellcat V8 under huven

Prius är sista bilen man tänker på när man pratar om ”låga nior” på strippen. Dags att tänka om!

Toyota Prius generation två var snål, men någon racer har den aldrig varit. 110 kombinerade hästkrafter (77 hk hos bensinmotorn och 68 hk hos elmotorn) skrämde inte slag på någon. Kanske någon enstaka blev skrämd när Prius GT dök upp, då hade nämligen effekten i elmotorn skruvats upp till 82 hästkrafter och maxeffekten till 145 pållar.

Nu har modellen gått och blivit en racer – på riktigt. Fast ändå inte, för av originalbilen finns egentligen bara karossen och lite paneler på insidan kvar. American Racing Headers dumpade nämligen hela chassit samt drivlinan. De byggde ett nytt chassi som ska klara både strippen och vardagskörning. Chassit kombinerades med Dodges Hellcat V8-motor på 6,2 liter och försåg den med en riktigt fet kompressor på 4,5 liter. Nu ger ”Priusen” 800 hästkrafter – på hjulen. Då pratar vi alltså om bakhjulen, framhjulen är frikopplade till skillnad mot original-Prius.

Bilen har flera komfortdetaljer som man kan tänka sig i en bil i dag, så som luftkonditionering, centrallås, fönsterhissar och mycket annat. Bilen ska nämligen även vara bekväm utanför strippen. Vid landsvägskörning drar den ”bara” 0,94 liter per mil. Men den gör också kvartsmilen (0-402 meter) på 9,38 sekunder med en sluthastighet på 236,6 km/h. Inte illa pinkat för en ”vardagsbil”.

American Racing Headers kallar fortfarande sin Prius för en hybrid, den bränner nämligen både bensin och gummi.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer