Toyota Prius+ tystare och tuffare efter uppdatering

Toyotas rymliga Prius-version, Prius+, får efter snart tre år på marknaden ett lyft som gör den tuffare och mer lik sin märkessyskon. Lyftet innebär också bättre köregenskaper och tystare kupé.

Toyota kallar Prius+, som hade världspremiär i Genève 2011 och började säljas i Sverige under 2012, för Europas enda sjusitsiga fullhybrid. Snart får den konkurrens från svensk håll när nya Volvo XC90 T8 Twin Engine marknadslanseras. Det ska emellertid poängteras att de båda bilarna, förutom storleksklass, lirar i totalt olika prisklasser.

Hur som helst. Toyota Prius+ har kommit till åren och får nu en uppdatering som ger den mer bett utseendemässigt. Rakt framifrån ser Prius+ betydligt mer ”böse” ut än innan ansiktslyftet.
Hela frontpartiet är nytt, från strålkastarna till grillen och stötfångaren. Bakdelen av bilen är sig lik så när som på två detaljer. Stötfångaren nedre parti har gjorts om och strålkastarna är inte längre av klarglas. Tänk vad lite rött kan göra för att förhöja utseendet.
Interiört är det sig likt… nästan. Den skarpögde betraktaren lägger genast märke till ventilationsutblåsen på mittkonsolen. Två breda upptar ytan ovanför displayen i stället för tre mindre. Displayen på 4,2 tum är för övrigt ny och har fått en snyggare integration av de kringliggande knapparna. Dessutom har växelväxlaren, dörrhandtagen och vredet för luftkonditioneringen fått ny metall- och kromfinish.
Prius+ modellår 2015 är standardutrustad med infotainmentsystemet Toyota Touch 2 som innehåller touchkontroller, blåtand och backkamera. Systemet kan uppgraderas till Toyota Touch 2 with Go som dessutom innehåller navigation med livetrafikinformation och tjänster via Toyotas onlineportal.

Toyota Prius+ 2015

Helheten är densamma som tidigare, men små uppdateringar finns där.

Två nya exteriöra färger finns bland nyheter inför nästa modellår. De båda kulörerna heter Dark Sherry metallic och Attitude Black mica.

Toyota har också passat på att förbättra köregenskaperna och komforten. Stötdämpningen är justerad och mer ljudisolerande material har placerats i bagageutrymmets sidor för att få ned ljudnivån i kupén.

Sist men absolut inte minst har drivlinan uppgraderats för att nå Euro 6-avgascertifiering. Precis som tidigare är det en 99-hästars bensinmotor på 1,8 liter som arbetar tillsammans med en elmotor på 82 hästkrafter. Tillsammans ger de maximalt 136 hästkrafter som låter bilen accelerera 0-100 km/h på 11,3 sekunder och toppa 165 km/h.

Toyota Prius+ har inte krocktestats av Euro NCAP. Däremot har amerikanska IIHS krocktestat den. Högsta betyg delades ut i samtliga delmoment förutom det så förrädiska frontalkrocktestet med liten överlappning. I det delmomentet fick Prius+ sämsta möjliga betyg.

Priserna ber vi att få återkomma med alldeles snart. Prius+ kostar i dag, innan uppdaterade versionen har börjat säljas, från 304 900 kronor.

Visa kommentarer
NUVARANDE Toyota Prius+ tystare och tuffare efter uppdatering
NÄSTA Resultatet efter lite riktig kärlek mellan Mercedes S 65 AMG och en lastbil