Toyota satsar vidare på vätgasdrivna bränslecellsbilar och förväntar sig att tekniken blir betydligt billigare framöver. I samband med att tredje generationen bränslecellsbilar lanseras ska de inte behöva kosta mer än hybridbilar.

För fem år sedan presenterade Toyota bränslecellsbilen Mirai. När vi provkörde modellen hösten 2015 fanns den redan till försäljning i Japan och USA. Först under sommaren 2016 fick Sverige ta del av Mirai som fortfarande finns att leasa i vårt land.

I dagsläget är en bränslecellsdriven Mirai för kostsam för kreti och pleti, tekniken är nämligen ännu i sin linda. Det kommer dock att bli ändring på det i framtiden – som med all annan teknikutveckling. Toyota, som nyligen har byggt klart en japansk fabrik för tillverkning av bränslecellsstackar som ska ta årsproduktionen från 3 000 till 30 000, förväntar sig nämligen att konsumentpriserna kommer att sjunka framöver och i slutändan räknar de med att en bränslecellsdriven bil inte ska kosta mer än en hybridbil.

– I samband med tredje generationen förväntar vi oss fullt ut att kostnaderna för bränsleceller är jämförbara med hybrider. Vi tror att bränslecellsbilar har stor potential, sa Toyota Europas försäljnings- och marknadschef Matt Harrison under onsdagen vid en konferens anordnad av Automotive News Europe.

Mirai räknas som första generationens bränslecellsbil och kommer ”inom kort” att avlösas av en ny, andra generation med förbättrad bränslecellsteknik. Tredje generationen bränslecellsbilar väntas dyka upp inom tio år, det vill säga senast i slutet av 2020-talet.

Toyota Mirai bränslecell

Toyota satsar på flera olika teknikspår för att sänka utsläppen av koldioxid, vilket är ett måste, kanske framför allt i Europa som från och med 2021 kräver att varje biltillverkares bilar i genomsnitt maximalt släpper ut 95 gram per kilometer. Bränslecellstekniken är en, rena elbilar en annan och hybrider en tredje.

Redan i dag ser Toyota ut att klara 2021-gränsen tack vare märkets alla hybridmodeller som i Europa och Ryssland står för 46 procent av märkets totala försäljning i området, och sett till enbart Västeuropa hela 60 procent av försäljningen. Hybridandelen hade kunnat vara ännu högre om inte utbudet hade varit begränsat i förhållande till efterfrågan, enligt Matt Harrison som också säger att kostnaden för hybridtekniken har sänkts med 75 procent sedan första generationen Prius såg dagens ljus för 22 år sedan.

– Vår nästa generation hybridteknik kommer att bli ännu billigare, sa Matt Harrison under konferensen i går.

LÄS MER: Toyotas batteriutveckling öppnar för elbilar

Mindre platina
Bosch, som även de ser en framtid för bränsleceller, är inne på samma spår som Toyota, det vill säga att tekniken kommer att bli betydligt billigare framöver. De ser en kraftig minskning av ädelmetallen platina i bränslecellerna. Platina är ett mycket dyrt grundämne, dyrast av alla metaller, som finns i begränsad omfattning. Boschs framtida bränslecell ska inte behöva mer platina än vad som finns i dagens dieselbilars katalysatorer.

Toyotas nästa generation bränslecellsbilar förväntas använda en tredjedel platina i jämförelse med vad som finns i dagens Mirai.

Europa vs Japan
I Europa och kanske framför allt Sverige har man ännu inte gjort några större satsningar på vätgasinfrastrukturen, däremot Japan satsar hårt. Landet vill visa upp ett vätgassamhälle i samband med OS 2020. Samma år har Japan för avsikt att sälja 40 000 bränslecellsdrivna fordon, tio år senare 800 000 stycken.

LÄS MER: Japan hårdsatsar på solid-state-batterier


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer