Toyota RAV4 Plug-in Hybrid kör 9,5 mil på el i Japan

I höst är det dags för Toyota RAV4 laddhybrid att göra entré i Europa. Över 6,5 mils räckvidd på el säger de preliminära siffrorna, men när modellen nu har lanserats i Japan är räckvidden tre mil längre.

I början av året öppnade Toyota Sverige upp för möjligheten att reservera RAV4 Plug-in Hybrid som kostar från 499 900 kronor. Redan då kände vi till flertalet av bilens specifikationer, bland annat att den 2,5 liter stora bensinmotorn och de två elmotorerna sammanlagt ger 306 hästkrafter, att 0-100 km/h går på 6,2 sekunder, att koldioxidutsläppet ligger på 29 gram per kilometer och att räckvidden på el är över 6,5 mil. Hur stort batteriet är eller hur kraftfulla elmotorerna är fick vi inte redan på.

Toyota RAV4 Plug-in Hybrid 2021 Japan-version

Foto: Toyota

Det får vi i stället nu när modellen har lanserats i hemlandet Japan. Där heter den RAV4 PHV och sägs göra 0-100 km/h på 6,0 sekunder, alltså något kvickare än vad som tidigare sagt. Men det intressanta är elmotorernas effekt- och vridmomentssiffror, den främre är på 182 hästkrafter och 270 newtonmeter medan den bakre är på 54 hästkrafter och 121 newtonmeter, samt litiumjonbatteriets lagringskapacitet på 18,1 kWh. Det är stort jämfört med många konkurrenter, exempelvis har Volkswagen Passat GTE 13 kWh och Mitsubishi Outlander Plug-In Hybrid 13,8 kWh. Dock får Toyotan se sig slagen av exempelvis BMW X5 xDrive45e, som lirar i en större storleksklass, som har hela 20,4 kWh.

Toyota RAV4 Plug-in Hybrid 2021 Japan-version

Foto: Toyota

Stort batteri betyder oftast lång räckvidd på el, och det har Toyota RAV4 Plug-in Hybrid enligt den japanska körcykeln WLTC som håller på att ersätta utgående JC08 (som var hårdare än Europas gamla NEDC). Toyota skriver att den elektriska räckvidden är 9,5 mil (bättre än ovan nämnda BMW) och att totala räckvidden i hybridläge är 130 mil.

Toyota RAV4 Plug-in Hybrid 2021 Japan-version

Foto: Toyota

Svårslagna siffror, men det återstår att se vad den officiella räckviddssiffran enligt WLTP blir. WLTP och japanska körcykeln bör däremot stämma ganska väl överens eftersom det är körcykelmönster som ska gälla globalt.

Bilderna i artikeln visar japanska versionen av RAV4 Plug-in Hybrid, bildgalleriet nedan visar europeiska varianten.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer