Toyota har fått tummarna loss och erbjuder nu i form av RAV4 Plug-in Hybrid en laddhybrid som folket vill ha (sorry Prius Plug-in Hybrid, men du var inte så het). Vi har begett oss över ett av världens mest trafikerade sund för en första provkörning.

Det är snart ett år sedan Toyota presenterade modellen som världen frågade sig varför märket inte tidigare lanserat – RAV4 Plug-in Hybrid. Flertalet konkurrenter har redan haft en motsvarande bil i sitt sortiment. Men nu är det dags, RAV4 laddhybrid är på väg ut på den svenska marknaden, men innan det sker ska vi provköra modellen. Redaktionschef Glenn Lindberg befinner sig väster om Öresund för att förmedla sina intryck.

Hej Glenn! Du är och kör nya RAV4 Plug-in Hybrid i trakterna kring Köpenhamn. Vad är första intrycket?
– Bra! Lite förvånande att inte Toyota gjort detta innan, även i sin förra generation. Receptet är ju ganska enkelt, man har krasst sett bara gjort det redan befintliga batteriet större och elmotorn fram starkare. Och hängt på en sladd då så klart. Den här hade varit en klockren konkurrent till nu utgående Mitsubishi Outlander Plug-in Hybrid, den har ju sålt som smör.

TEST: Toyota RAV4 Hybrid mot 13 suv-konkurrenter

Toyota RAV4 Plug-in Hybrid 2021

Foto: Glenn Lindberg

Toyota RAV4 Plug-in Hybrid kan alltså laddas med sladd. Under huven sitter en 2,5-liters bensinmotor som tillsammans med en elmotor ger totalt 306 hästkrafter. Samtliga fyra hjul är drivande och 0-100 km/h går på 6,2 sekunder. Räckvidden på enbart el är enligt WLTP-körcykeln 7,5 mil. Dragvikten ligger på 1,5 ton.

Hur lång är räckvidden?
– 7,5 mil vid blandad körning, rätt långt med andra ord och det tycks stämma. På väg ut ur Köpenhamn med snitthastighet kring 60 km/h verkar den faktiskt längre än så, även om jag inte tömt batteriet ännu. Slår många dyrare premiumsuvar på fingrarna…

BEGTEST: Toyota RAV4 Hybrid (förra generationen)

Toyota RAV4 Plug-in Hybrid 2021

Foto: Glenn Lindberg

Interiört känner man igen sig från vanliga RAV4 Hybrid.

När kommer den?
– Har man beställt i tid får man sin bil nu i september. Toyota Sverige har redan fått in 1 200 beställningar, så att intresset är stort är det ingen tvekan om. Faktum är ju att den nu är märkets enda laddhybrid!

BEGTEST: Mitsubishi Outlander Plug-In Hybrid

Toyota RAV4 Plug-in Hybrid 2021

Foto: Glenn Lindberg

Bilen Glenn kör är basiluskfri… i alla fall var den det innan han bröt förseglingen.

Toyota RAV4 Plug-in Hybrid kostar i Sverige från 499 900 kronor. Det, hur mycket bilen kostar dig som förmånsbil och all annan fakta samt övrig information kan du ta del av här.


Vill du läsa hela provkörningen av laddhybridversionen av Toyota RAV4 gör du det i kommande nummer av Teknikens Värld samt här på teknikensvarld.se. Se då till att du är tidningsprenumerant eller digital Premium-prenumerant, vilket du just nu kan bli till fördelaktiga priser.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer