Brexit till trots – eller kanske tack vare – Toyota investerar extra i sin fabrik i Burnaston. Men inte helt själva…

Storbritanniens bilindustri förbereder sig för landets urträde ur den Europeiska Unionen (29 mars påbörjas processen). Nu pumpar landets fjärde största tillverkare, Toyota, in 240 miljoner pund (motsvarande omkring 2,6 miljarder kronor) i sin fabrik i Burnaston. Det är dock inte pengar som kommer helt ur egen ficka då de brittiska myndigheterna står för för 21,3 miljoner av dessa (cirka 230 miljoner kronor),  pengar som i huvudsak ska gå till utbildning, utveckling samt till att minska fabrikens påverkan på miljön.

Med investeringen hoppas Toyota, och de brittiska myndigheterna, att nå en mer global marknad. Strax över 180 000 fordon tillverkas i fabriken i dag och mycket om den framtida tillverkningen cirkulerar kring den nya plattformen TNGA (Toyota New Global Architecture) som är grunden till modeller som Prius och C-HR. Till 2020 ska hälften av alla Toyotas bilar byggas på plattformen.

Nissan, Storbritanniens näst största aktör med över 500 000 tillverkade bilar 2016, har tidigare övervägt att flytta sin Europaproduktion på grund av utträdet men har fått garantier från regeringen för att stanna. En uppgörelse som hamnat under luppen. Nissan valde dock att placera tillverkningen av nya modellen Micra i Frankrike.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer