Detta är resultatet när man trycker ned en motor från Suzuki Hayabusa i en Toyota Starlet.


Toyota Starlet generation två som fanns runt skiftet mellan 1970- och 1980-talet var en bil som inte var känd för sina prestanda. I Europa fanns den med tre olika motorer; en på 1,0 liter, en annan på 1,2 liter och en tredje på 1,3 liter. Effektsiffrorna löd 45, 55 respektive 65 hästkrafter. Men en kul bil var den ändå, på sitt sätt. Ett skal, en ratt och bakhjul som (med nöd och näppe) lyssnade till vad höger högerfoten hade att säga.

Toyota Starlet

Toyota Starlet minns du väl? Denna andra generation (eller första, beroende på om man räknar med Publica Starlet eller inte) var en ganska vanlig syn på vägarna förr i tiden. De senare generationerna är inte lika charmiga, med dagens ögon sett. 1999 försvann Starlet då den ersattes av Yaris.

Men den Toyota Starlet du ser ovan är inte en vanlig Toyota Starlet. Ursprungliga motorn har fått flytta på sig för att ge plats åt en lite maffigare maskin, nämligen en motorcykelmotor som varvar över 11 000 r/min. Närmare bestämt den 1,3 liter stora fyrcylindriga maskin som hittas i Suzukis värsting till hoj – Hayabusa. Effekten ligger på ungefär 200 hästkrafter och vad det betyder för en bil på 780 kilo ser vi tydligt i filmen ovan.

Filmen kommer från den nyzeeländska backtävlingen Leadfoot Festival som ägde rum i början av februari.

Visa kommentarer
NUVARANDE Toyota Starlet med Hayabusa-motor
NÄSTA Strandsko med ful Formel 1-design