Toyota Supra får 387 hästkrafter – i USA och Japan

47 extra hästkrafter får de amerikanska och japanska Toyota GR Supra-köparna leka med vid leverans. De europeiska kunderna får fortfarande nöja sig med ”låga” 340 hästkrafter.

För exakt 13 månader sedan blev den officiell – en helt ny generation Toyota Supra. Två decennier, minus tre år, hann fortlöpa mellan generation A80 och A90.
Sedan avtäckningen har vi hunnit provköra modellen, GR Supra som den numera heter, och även ge järnet med den på bana. I Bankalaset 2019 nådde den plats 14 av 21 (super)sportbilar.

Nya Supra är resultatet av ett samarbete med BMW. Bilen har mycket gemensamt med Z4, inte minst motorn, den raka treliterssexan på 340 hästkrafter och 500 newtonmeter. Det räcker till att skicka iväg GR Supra från stillastående till 100 km/h på 4,3 sekunder, ett par tiondelar snabbare än syskonbilen BMW Z4 M40i som väger med, mycket tack vare avsaknaden av tak men också för att Toyotas ”trimavdelning” Gazoo Racing har arbetat med att hålla nere vikten.

Toyota GR Supra 2021 USA-version

Foto: Toyota

Toyota GR Supra 3.0 A91 Edition.

Toyota har tidigare sagt att de, likt Nissan har gjort med GT-R, ska uppdatera GR Supra varje år, och nu har den uppdaterade varianten, årsmodell 2021, presenterats. Den sexcylindriga maskinen ger nu ifrån sig 387 hästkrafter. Maxvridet kvarstår, det uppgår nämligen fortfarande till 500 newtonmeter. Både toppeffekten och maxvridet nås vid lite högre varvtal än tidigare.

Du som jublar över effektökningen ska nu få ta den hårda smällen, ökningen är nämligen endast aktuell för USA och Japan. I Europa får vi fortsätta dras med 340-hästarsvarianten (som förvisso har uppmätts till 377 hk i ett så kallat dynotest) på grund av avgaskraven. Detsamma gäller för BMW Z4 M40i som har samma motor. USA-versionen av BMW:n har även den 387 hästkrafter, men i Europa har den fortsatt 340 hästkrafter.

Toyota GR Supra 2021 USA-version

Foto: Toyota

Toyota GR Supra 3.0 Premium.

Toyota berättar att effektökningen åstadkommits genom ett nytt sexportars grenrör, i stället för ett tvåportars, samt nya kolvar som ändrar motorns kompressionsförhållande från 11:1 till 10,2:1. I övrigt är det mesta som förut.

Med förändringarna följer snabbare accelerationer. 0-60 mph (0-97 km/h) går numera på 3,9 sekunder i stället för 4,1 sekunder. Följer vi SI-standarder pratar vi hellre om 0-100 km/h. Någon sådan siffra presenteras inte, men det borde betyda att 4,3 sekunder blir 4,1.

Toyota GR Supra 2021 USA-version

Foto: Toyota

Den gula bilen är den fyrcylindriga varianten – GR Supra 2.0.

Samtidigt som uppdaterade GR Supra presenterade Toyota för USA-marknaden även den fyrcylindriga modellversion på 258 hästkrafter och 400 newtonmeter som vi skrev om för några veckor sedan. Denna mildare Supra-variant är högst Europa-aktuell, men till Sverige kommer den inte.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis 2 första månaderna
(därefter 99 kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer