I fjol kom den så äntligen – nya Toyota Supra, baserad på BMW Z4. Med 340 hästkrafter går det undan, men inte tillräckligt. Nu säger japansk media att en Supra GRMN med 520 hästkrafter har fått klartecken.

Ikonens återkomst ägde rum i januari 2019, det var då Toyota GR Supra presenterades till mångas glädje. En del blev dock besvikna i och med att bilen upplevs som ”för tysk”. Nya Supra är nämligen baserad på BMW Z4 M40i – från motor till inredning. Men Toyota har gjort en hel del med modellen för att få den att upplevas som en annan bil, och då syftar vi inte enbart på karossens utformning.
Teknikens Världs Hans Hedberg var iväg och körde nya Supra på både vanlig väg samt på Jarama-banan utanför Madrid. Han gillade vad han körde, men någon renodlad sportbil såg han den inte som, utan den gav mer känsla av att vara en sportig kärra med GT-inriktning.

Toyota GR Supra 2020

Foto: Toyota

Det tänker Toyota nu råda bot på. Enligt japanska bestcarweb.jp har ledningen gett grönt ljus åt en Supra GRMN där bokstäverna precis som tidigare (Yaris GRMN) står för Gazoo Racing tuned by Masters of Nürburgring.
Då försvinner BMW:s treliterssexa B58 under huven, i stället kommer S58-motorn, som är prestandavarianten av B58, att ta plats. Det är alltså samma motor som finns i bland annat X3 M och X4 M och som så småningom kommer att hitta ned i nya BMW M3.

DUELL: BMW Z4 M40i mot Toyota GR Supra

Toyota GR Supra 2020

Foto: Toyota

Med motorbytet kommer 340 hästkrafter och 500 newtonmeter, enligt den japanska sajten, att förvandlas till 520 hästkrafter och 608 newtonmeter, och den åttastegade automatlådan ersätts med en sjuväxlad M-dubbelkopplingslåda från BMW.
Det är 40 hästkrafter mer än i X3 M och X4 M samt tio fler än i Competition-versionerna av de båda. Nya M3 – och M4 – beräknas få samma effektsiffror som sina suv-syskon vilket skulle betyda att Toyota effektmässigt klår BMW. Maskinen är inte planerad att hamna under huven på en ny Z4 M.

Enligt rapporten är Toyota Supra GRMN aktuell först 2023 och då endast i 200 exemplar.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer