Nya Toyota GR Supra kommer i ett utförande med en mindre, lättare och svagare motor. Den är på två liter och än en gång rör det sig om en BMW-maskin. Men till Sverige kommer den inte.

För lite mer än ett år sedan, närmare bestämt 14 januari 2019, nylanserade Toyota sin gamla klassiker Supra. Då belönades den med en rak treliters sexa med dubbelturbo på 340 hästkrafter och 500 newtonmeter. Motorn är BMW:s verk och sitter bland annat i Z4 M40i.
Nu har Toyota släppt nyheten att det kommer en mindre och lättare motor i GR Supra. GR står som bekant för Gazoo Racing som är japanernas racingavdelning och de har varit starkt involverade i utvecklingsarbetet av nya Supra.

PROV: Vi kör Toyota GR Supra

Toyota GR Supra 2,0L Turbo 2020

Foto: Toyota

Nya motorn ger hela bilen en sänkning av totalvikten med 100 kilo och är till formatet dessutom mindre, den är ju trots allt två cylindrar kortare. Det handlar om en 2,0-liters fyrcylindrig motor med twinscroll-turbo som är sammankopplad med en åttaväxlad ZF-automatlåda. Den ger 258 hästkrafter och 400 newtonmeter och monterad i Supra fixar den 0-100 km/h på 5,2 sekunder och har en maxfart på 250 km/h. CO2 -siffrorna säger att den släpper ut 156-172 gram per kilometer enligt WLTP.

Denna nya motor är för övrigt också en BMW-maskin. Hos den tyska biltillverkaren betecknas den B48 och med just 258 hästkrafter och 400 newtonmeter finns den i BMW:s 30i-bilar, exempelvis 330i och Z4 30i.

LÄS MER: Flera nya Toyota Supra förstörda på biltransport

Toyota GR Supra 2,0L Turbo 2020

Foto: Toyota

Tack vare att motorn är mindre och mer kompakt har de kunnat flytta den bakåt i bilen för att säkra det idealiska 50/50-viktförhållandet. Tetsuya Hada, chefsingenjör för GR Supra, berättar att det inte var helt lätt att få till rätt viktförhållande med den nya motorn men att de inte ville kompromissa med deras utsatta målvikt. Den lättade bilen ska kunna ge minst lika bra och stabila köregenskaper som brorsan med större motor.

LÄS MER: Toyota Supra trimmad av AC Schnitzer

Toyota GR Supra 2,0L Turbo 2020

Foto: Toyota

Till en början kommer den erbjudas i en speciell limiterad Fuji Speedway-version, 200 exemplar tilldelas Europa-marknaden. Det speciella med den är den vita metalliclacken tillsammans med de mattsvarta 19-tumshjulen och de röda sidospeglarna. Inuti finns det kolfiberdetaljer på instrumentbrädan samt Alcantara-draperade sportstolar.

LÄS MER: Toyota återupptar tillverkning av reservdelar till gamla Supra

Toyota GR Supra 2,0L Turbo 2020

Foto: Toyota

Några priser finns ännu inte att ta del av men vi lär få veta mer i mars månad då säljstarten börjar ute i Europa. Dessvärre kommer den inte hit till oss i Sverige, vi får fortsättningsvis nöja oss med Supran med den större motorn.
Under första året för GR Supra, 2019, såldes 1 150 bilar i Europa.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer