I årets lista över världens mest värdefulla varumärken hittar vi Toyota – återigen – främst av biltillverkarna. Men det är Volkswagen som har avancerat mest på listan.

Kantar Millward Brown har släppt sin topplista Brandz Top 100 som rankar de hundra mest värdefulla varumärkena i världen.
Innan vi fokuserar på varumärkena som ligger oss varmast om hjärtat, det vill säga varumärkena som tillhör bilbranschen, tittar vi lite allmänt på listan.

På de tre pallplatserna i listan ser vi att det har hänt grejer. I fjol var Google världens högst värderade varumärke, med Apple på andra plats. Fjolårets trea, Amazon, har klivit förbi de senaste tolv årens två giganter.
Årets lista toppar nämligen Amazon med en värdering på 2 968,8 miljarder kronor, en ökning om 52 procent jämfört med i fjol. Tvåa ligger Apple som är värderat till 2 912,5 miljarder kronor, en ökning om tre procent. Google har halkat ned till plats tre, deras ökning om två procent till 2 907,6 miljarder kronor var inte tillräckligt för att behålla förstaplatsen.

SE MER: Hela topp 100-listan

Bland biltillverkarna är det endast tre märken som når in på topp 100-listan över alla varumärken. I fjol var det fem bilmärken bland de hundra främsta, men Ford och Honda har halkat ned, bortom 100-gränsen.

Högst värderade biltillverkare är Toyota på plats 41, fem placeringar sämre än förra året i och med ett värdetapp om tre procent. Varumärket Toyota är värderat till 274,3 miljarder kronor, mindre än en tiondel av vad Amazon, Apple och Google är värderade till – var för sig.
Det är tolfte gången, av 14 möjliga, som Toyota är högst värderade biltillverkaren i denna lista.

Näst högst värderade biltillverkare är Mercedes som i fjol för första gången passerade BMW. Mercedes värderas till 219,8 miljarder kronor vilket räcker till plats 54 på topp 100-listan. BMW ligger hack i häl på plats 55, värderat till 219,5 miljarder kronor. Både Mercedes och BMW har tappat nio procent jämfört med förra årets värdering.

Volkswagen ID.3 1st

Foto: Volkswagen

Volkswagen är enda biltillverkare som inte tappar i värde från i fjol. Kan märket möjligtvis klättra än mer till nästa år, eller kanske nästa år igen, med tanke på Volkswagens elektriska satsning? Enligt ”Lex Tesla” är det inte omöjligt.

Volkswagen är den stora vinnaren bland biltillverkarna. Den tyska giganten är nämligen enda biltillverkare som ökade sitt värde mellan 2018 och 2019. Med tolv procent ökade Volkswagen till 63,1 miljarder kronor. För Volkswagen är det dock förmodligen retsamt att ”lilla” Audi, som ingår i Volkswagen-koncernen, har ett varumärke som är högre värderat.

Porsche är nya på topp 10-listan över biltillverkare. Samtidigt har Maruti Suzuki åkt ur listan. Andra förändringar är att Honda har passerat Ford och Tesla har passerat Audi.

Porsche 911 Carrera 4S Cabriolet 2020

Porsche är nykomling på topp 10-listan över biltillverkare.

Tittar vi på topp 100-listan över samtliga varumärken med svenska ögon finns en ljusglimt, nämligen Ikea på plats 76 som är värderat till 178,3 miljarder kronor, åtta procent mer än i fjol.

# Varumärke Värde (mdkr) Topp 100 Förändring (%)
1 Toyota 274,3 41 -3
2 Mercedes 219,8 54 -9
3 BMW 219,5 55 -9
4 Honda 110,6 * -7
5 Ford 105,5 * -12
6 Nissan 99,3 * -8
7 Tesla 87,4 * -1
8 Audi 80,5 * -11
9 Volkswagen 63,1 * +12
10 Porsche 54,7 * iu
* Ej med på topp 100-listan.

Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer