I dag har Toyota haft digital premiärvisning (coronaviruset stoppar andra varianter) av nya suven Yaris Cross. Den är framtagen för den europeiska marknaden där den introduceras nästa år.

Att C-HR ska få en lillebror har varit känt sedan Toyota i början av året skickade ut en silhuettbild. Därefter fick vi ta del av en första detaljbild som tillhörde ett kort pressmeddelande där vi fick veta att nya modellen ska ha världspremiär på bilsalongen i Genève i mars. Så blev det inte, coronavirusets spridning satte stopp för den populära automobilmässan i Schweiz.
Toyota har i stället valt att presentera småsyskonet till C-HR i dag – och man har med tanke på omständigheterna i världen valt en digital premiär.

Eftersom nya suven är baserad på nya Yaris har Toyota skippat en nya modellbeteckning med bokstäver och eventuella siffror, så som C-HR och RAV4. Japanerna har helt enkelt gett modellen namnet Yaris Cross.

LÄS MER: Så bra är nya Toyota Yaris Hybrid

Toyota Yaris Cross 2021

Foto: Toyota

Toyota Yaris Cross bygger på plattformsvarianten som benämns TNGA-B (ofta förkortad till GA-B) vilket den B-segmentstora versionen av märkets senaste globala plattform. Det är alltså samma grund som Yaris använder.
Yaris Cross är designad och utvecklad i Europa, för europeiska kunder. Den ska till och med byggas i Europa, nämligen i Valenciennes-fabriken i Frankrike där också Yaris tillverkas.

Toyota Yaris Cross 2021

Foto: Toyota

24 centimeter längre än vanliga Yaris, men 18 centimeter kortare än storebror C-HR.

På längden mäter Yaris Cross 418 centimeter, vilket gör den 24 centimeter längre än vanliga Yaris. Den är, exklusive backspeglar, 176,5 centimeter bred och därmed två centimeter bredare än sitt lägre syskon. För lägre, det är Yaris med sina 147 centimeter. Yaris Cross är nio centimeter högre, alltså totalt 156 centimeter.
Storleksmässigt är Yaris Cross på behörigt avstånd från storebror C-HR som är 18 centimeter längre, tre centimeter bredare och en centimeter lägre.

Axelavståndet är identiskt med Yaris, nämligen 256 centimeter. Det är alltså överhängen fram och bak som är utökade, framför allt det bakre som är 18 centimeter längre på Yaris Cross än på Yaris. Det matematiska snillet kan, men nämnda siffror till hands, räkna ut att det främre överhänget är sex centimeter längre på suven.

Toyota Yaris Cross 2021

Foto: Toyota

Likt Yaris interiör, men där finns flera tydliga skillnader.

Toyota berättar inte hur stort bagageutrymmet är, men nämner i alla fall att det är gott om utrymme som kan bli extra bra genom att fälla baksätets ryggstöd som är tredelat enligt 40/20/40-principen.

PROV: Vi kör vassa Toyota GR Yaris

Drivlinan är densamma som i nya Yaris Hybrid, det vill säga en 1,5-liters trecylindrig Atkinson-bensinmotor som opererar tillsammans med en elmotor. Sammanlagt bjuder de båda på 116 hästkrafter som antingen kan skickas till framhjulen eller till samtliga fyra hjul. Fyrhjulsdrift, eller AWD-i som Toyota kallar sin konstruktion, är ovanligt i denna storleksklass, så på den punkten sticker Yaris Cross ut.

Toyota Yaris Cross 2021

Foto: Toyota

Hela nya Yaris-familjen: Yaris Cross, GR Yaris och Yaris Hybrid.

Enligt gamla NEDC-körcykeln släpper den framhjulsdrivna versionen ut mindre än 90 gram koldioxid per kilometer och den fyrhjulsdrivna under 100 gram. Enligt nya, gällande WLTP-körcykeln är utsläppssiffrorna i stället under 120 gram respektive under 135 gram.

Marknadslanseringen av Toyota Yaris Cross är planerad till 2021, vi förmodar att det blir i början av året. Med tanke på att det är en bit kvar till dess har inga prisuppgifter ännu gjorts officiella.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer