Som huvudsponsor hade Toyota laddat upp med flera nyheter lagom till de olympiska spelen i Tokyo. OS-deltagarna skulle få njuta av självkörande bussar och avancerade elbilar. Toyota har också utvecklat ett nytt elbilsbatteri.

De olympiska spelen i Tokyo var tänkt att bli lite mer än bara världens största sportevenemang. Sponsorer som Toyota och Nissan planerade stora premiärer av viktiga nyheter. Nissan skulle bygga ett helt teknikcentrum i grannstaden Yokohama och Toyota planerade att låta självkörande bussar och elbilar snurra runt i den stora OS-byn.
Nu är spelen uppskjutna till 2021, på grund av coronapandemin, men en del av nyheterna som skulle presenteras har ändå läckt ut. Bland annat har Toyota utvecklat ett nytt elbilsbatteri som bygger på den så kallade solid state-tekniken.

Jämfört med dagens MCA-batterier kan solid state-batterierna lagra mer energi på samma volym batteri, de kan laddas snabbare och de är inte lika känsliga för extrema temperaturer.
Toyota har arbetat under en lång tid med det nya batteriet och nu finns det klart för montering i ett antal testbilar. Solid state-batterier har en fast elektrolyt i stället för en flytande, som MCA-batterierna. Förutom Toyota så har även Samsung presenterat ett solid state-batteri.
Toyotas prototyp kan lagra två till tre gånger så mycket energi som dagens MCA-batterier och det kan laddas helt fullt på 15 minuter.

TEST: Toyota Mirai mot Hyundai Nexo

Men Toyota har också upptäckt utmaningar med tekniken. Bland annat behöver elektrolytmaterialet kunna ändra form då den ena sidan av batteriet, anoden, expanderar eller dra ihop sig vid i- och urladdning. Om elektrolytmaterialet deformeras för mycket kan det påverka batteriets prestanda. Toyota arbetar nu med att försöka utveckla ett helt nytt material till elektrolyten.
Vilket material som till anses vara bäst kan också påverka hur batteriet produceras. Elektrolyten måste pressas samman och inte ta för stor plats för att få ett så kompakt batteripaket som möjligt.

Toyota driver utvecklingen av det nya batteriet tillsammans med Panasonic och har anställt totalt 5 100 ingenjörer för att lösa problemet och skapa en hållbar produktionsmodell. Målsättningen är att om fem år komma igång med en begränsad produktion av batterier som håller sin ursprungliga prestanda under en livslängd på 30 år.
De första batterierna blir dyrare än dagens MCA-batterier men med större volymer och effektivare produktion ska kostnaden kunna pressas till under 100 dollar per kWh och därmed kunna konkurrera med MCA-batterier och bilar med förbränningsmotorer.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer