Efter 18 års frånvaro är den (ö)kända Trabanten tillbaka. I Frankfurt visas konceptbilen newTrabi som förevisar en kommande produktionsbil. Någon högljudd tvåtaktsmotor är det dock inte tal om, utan i stället en utsläppsfri elmotor.

I dag den 17 september öppnar Frankfurtsalongen även för civilt folk. Nu är det inte längre bara hetsiga motorjournalister som kladdar på nyheterna. Den som har tid att åka ner till Frankfurt har mycket se fram emot. En nyhet som kan tyckas vara något av en outsider är den nya Trabanten som äntligen visas i fullstor konceptform. Den som väntar sig att se en uppsminkad plastlåda med gammal teknik kommer dessvärre att bli besviken, nya Trabant nT (newTrabi) har inte mycket gemensamt med originalet.

Till att börja med har den blåröksprutande tvåtaktsmotorn bytts mot en ljudlös elmotor på 45kW som driver på framhjulen. Den får sin kraft från litiumjonbatterier och klarar av att framföra bilen i en maximal hastighet av 130 km/h. Den totala räckvidden anges till 160 kilometer. När bilen står still kan den laddas via det vanliga elnätet.

Bilen som visas i Frankfurt är ett koncept men initiativtagarna bakom projektet har ett uttalat mål att sätta bilen i produktion år 2012. De tänker sig att den nya Trabanten ska vara en pålitlig andrabil för en familj eller en företagsbil som kan gå billigt i stadstrafik.

Designen är helt ny och ser inte ut som någon annan bil, bortsett från Mini Clubman och original-Trabanten förstås. Formerna är avskalade utan krusiduller. Stora glasytor, stora dörrar och stora backspeglar ska göra bilen lättkörd. Den som tycker att inredningen ser aningen spartansk ut har rätt. Den nya bilen är konstruerad enligt samma princip som originalet, det vill säga enkelt och billigt. Av bilderna att döma är det luftkonditionering och inte så mycket mer som bjuds.

Bakom nya Trabant nT står inte VEB Sachsenring Automobilwerke som tillverkade den första Trabanten 1957, utan ett så omaka par som leksakstillverkaren Herpa Miniaturmodelle GmbH och den lilla karossverkstaden Individual Karosseriebau GmbH (IndiKar). Mannen som är ansvarig för designen heter Nils Poschwatta och har ett förflutet inom Volkswagen.

Mellan åren 1957 och 1991 hann exakt 3 051 385 exemplar av Trabant byggas. Efter Berlinmurens fall började Trabantens era närma sig sitt slut. Bilens stora kultvärde har dock bevarats och än i dag uppskattas drygt 50 000 bilar finnas i trafik i Tyskland.

Läs mer


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer