V8 eller V12 är inte ett måste i en Aston Martin, hävdar företagets vd Ulrich Bez i en brittisk intervju, och han ställer sig inte ens främmande till trecylindriga motorer.

Downsizingtrenden sprider sig över bilvärlden i takt med allt högre bensinpriser och striktare krav för koldioxidutsläpp. Flera tillverkare som tidigare inte ville har tvingats använda mindre och överladdade motorer. För företag så som Aston Martin ligger kanske det största problemet i reglerna för en tillverkares genomsnittliga utsläpp, vilket man försökt sänka genom Toyota iQ-avarten Cygnet.

Men det räcker inte, för även om V8- och V12-motorerna har blivit runt 25 procent snålare så återstår mycket. I en intevju med brittiska Autocar bekräftar Aston Martins vd Urich Bez att man sneglar på (betydligt) mindre motorer, och han ställer sig inte ens främmande för fyra- eller trecylindiga (!) motorer.

Mer realistiskt är dock ändå att man i ett första läge väljer att gå ner på sexcylindriga motorer. Vad tycker du, känns det fel med en fyrcylindrig, turbomatad, Aston Martin?


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer