Trendbrott för Lancia – nära 30 procent ökad försäljning

Lancia må vara FCA-koncernens sorgebarn, men trots endast en – åldrande – modell på programmet, och endast försäljning på den italienska hemmamarknaden så är inte varumärket dött. Tvärt om. Försäljningen över det första halvåret i år har ökat med nära 30 procent.

Minns ni Lancia? Det italienska märket som vann allt som gick att vinna i Rally-VM på 1980-talet och som gjorde en märklig comeback i Sverige för runt fem-tio år sedan – med omskyltade Chrysler-modeller. Det sistnämnda försöket slog knappast väl ut (även om Chrysle… förlåt, Lancia Voyager, sålde rätt okej), och efter det hamnade Lancia i FCA-koncernens kylskåp. Alla (!) exportmarknader plockades bort, liksom alla modeller utom en – småbilen Lancia Ypsilon.

I en presentation år 2015 beskrev framlidne Fiatchefen Sergio Marchionne med förhoppning framtiden för koncernens varumärken. Nya modeller och plattformar skulle utvecklas och presenteras. Pengar skulle tjänas. Men ett märke var noterbart frånvarande från presentationen – sorgebarnet Lancia. I en passus noterades endast att märkets enda modell Ypsilon planerades fasas ut 2018.

Lancia Ypsilon

Lancia Ypsilon – still going strong

Nu är årtalet 2019, och nämnda modell är ännu i livet. Och inte bara det, åtta år efter premiären säljer den som smör i solsken på hemmamarknaden. Första halvåret i år har försäljningen av modellen, och alltså även för Lancia som helhet, ökat med hela 28 procent jämfört med samma period i fjol. Detta ett efterlängtat trendbrott efter en relativt stadig kurva nedåt i volymer de senaste decennierna. Nära 30 000 bilar har sålts, och det alltså bara i Italien. Som en jämförelse överträffar det exempelvis hela märket Lexus försäljningssiffror, i hela Europa. Liksom koncernsyskonen Alfa Romeo.

Vad beror då försäljningsökningen på? Vissa källor talar om lyckade reklamkampanjer, men vi vågar inte säga det entydigt. Klart är dock att Lancia inte är dött än. Obekräftade uppgifter gör gällande att Sergio Marchionne in i det sista arbetade med en framtidsplan för Lancia, då han inte ville bli ihågkommen som personen som dödade varumärket. Andra källor talar om att elbilar kan vara en väg framåt. Vad dagens FCA-ledning har för planer för märket återstår helt enkelt att se.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer