På Genèvesalongen nästa månad ska Ford visa upp årsmodell 2010 av Mondeo och Kuga. Nyheterna för året är nya snålare och starkare bensin- och dieselmotorer samt dubbelkopplingslåda. Dessutom kan vi vänta oss ett något modifierat yttre på Mondeo.

2010 kör Ford stenhårt med en rad olika lanseringar. Först och främst ska man börja sälja nya Focus, nya C-Max och helt nya sjusitsiga modellen Grand C-Max. Utöver dessa kommer även ansiktslyfta versioner av populära familjefraktarna S-Max och Galaxy, två bilar som Teknikens Världs PeO Kjellström nyligen var och provkörde.
Men det är inte allt eftersom Ford även tänker lansera Mondeo och Kuga med en hel del nyheter skalet.

Vad gäller Mondeo av årsmodell 2010 kan vi också förvänta oss en facelift när vi ser bilen på Genèvesalongen om 14 dagar. Ford nämner dock ingenting om detta i sitt pressmaterial, men baserat på spionbilder i höstas och den i dag läckta skisserna (se i bildspelet nedan) kan vi mer eller mindre avgjort säga att så är fallet. Skillnaderna mellan årsmodellerna 2009 och 2010 kommer främst att synas i fronten (stötfångaren och spoilern).
De mest spännande nyheterna hos Mondeo är de nya motorerna som generellt bjuder på mer effekt samtidigt som förbrukningen sänks. På bensinsidan handlar det om en ny fyrcylindrig direktinsprutad maskin med EcoBoost-beteckning. Denna motor – 2,0 SCTi – ger 203 hästkrafter och 300 newtonmeter. Motorn är alltså densamma som den som återfinns i ansiktslyfta S-Max och Galaxy. Det är också samma motor som till nya Volvo S60 betecknas 2,0T.
En annan ny maskin till Mondeo är fyrcylindriga Duratorq-dieseln 2,0 TDCi på 163 hästkrafter och 340 newtonmeter.
De två befintliga fyrcylindriga TDCi-motorerna på två liter till Mondeo, på 115 respektive 140 hästkrafter, har vässats för bättre bränsleförbrukning än tidigare.
En trevlig nyhet för många Mondeo-spekulanter är att dubbelkopplingslådan Powershift nu kan kombineras med modellen. Powershift är standardmonterad i bilar med den nya 203 hästkrafter starka bensinmotorn medan den finns som tillval till dieselmotorerna på 140 och 163 hästkrafter. Sistnämnda motorn i kombination med Powershift-lådan ger en förbrukning på 0,56 liter per mil vid blandad körning. Med sexväxlad manuell låda blir förbrukningen 0,53 liter per mil.

För två år sedan presenterades Fords suv Kuga så här kan vi inte förvänta oss en facelift likt den som Mondeo får ta del av i år. Däremot får vi se ett nytt intressant dieselalternativ under huven som gör Kuga starkare, snabbare och – framför allt – snålare med lägre utsläpp. Den nya motorn är densamma som till Mondeo, det vill säga Duratorq-dieseln 2,0 TDCi på 163 hästkrafter och 340 newtonmeter. Med dieselmotorn kopplad till den sexväxlade manuella lådan släpper den fyrhjulsdrivna suven ut 159 gram koldioxid per kilometer vilket är tio gram lägre än för tidigare trotjänaren på 136 hästkrafter. Förbrukningen ligger på 0,6 liter per mil.
Ny på dieselsidan till Kuga är dessutom 140-hästarsmaskinen med 320 newtonmeter.
Dessa båda nya dieselalternativ kan kombineras med Powershift, alltså dubbelkopplingslådan. Då hamnar förbrukningen – för båda motorerna – på 0,68 liter per mil vid blandad körning vilket motsvarar 179 gram koldioxid per kilometer.

Läs mer

    Test och provkörningar


      Digital prenumeration
      Allt du vill veta om alla bilar
      – gratis första månaden
      Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

      Flest och mest omfattande tester av nya bilar

      Alla nummer av e-tidningen

      Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

      Avsluta prenumeration online när du vill

      Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

      Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
      Visa kommentarer