Triss i sexor

Låtsasjobba, det har alltid varit en av testlagets paradgrenar. Ja, att låtsas jobba på bild vill säga. Som här en sommardag 1976 iförda de klassiska gula testjackorna.

Täckjackor i bästa syntet med blå och röda ränder. Svettigt? Kliar det? Naturligtvis, men vad vore testlaget på bild utan sina jackor. Bakom kameran står PeO Eriksson, om inte barbröstad så i alla fall iförd kortärmat.
Medan semesterfirarna dundrar förbi bakom testlagets ryggar planeras nästa rutt per karta på huven till bilen som kommer att utses till testvinnare i nummer 16 – Volvo 264. Det händer att vi än i dag använder karttricket för att illustrera att vi är på resande fot. Mobiltelefoner, paddor eller bilars egna skärmar i all ära men de gör sig helt enkelt inte lika bra på bild.

Teknikens Värld nummer 16/1976

Testet av de tre bilarna med PRV-sexa under huven publicerades i Teknikens Värld nummer 16/1976.

Nog om kartor, låt oss prata bilar. Testtrion kan vid en första anblick te sig som en slumpartad samling. Där finns fransoserna Renault 30 och Peugeot 604, en praktisk halvkombi och en fluffig lyxbil. Och så Volvo 264, toppversionen i Volvos 200-serie, på det. Anrättningen av bilar är dock helt logisk och svaret finns just under den där kartan. Alla bilar på bilden är nämligen utrustade med den så kallade PRV-motorn, en vinkelsexa som gjorde debut i Volvo 264 1974 och kom att hålla ut i nästan 25 år. Motorn hittade ner i en mängd halvlyxiga modeller som Peugeot 504 Coupé, Renault Safrane och Volvo 760 men även vagnar utanför de tre märkena som utvecklat den, gissa vad förkortningen PRV står för? Om inte Alpine A610, Citroën XM och Lancia Thema imponerar så gör kanske måsvingebilen DeLorean DMC-12 det, eller vad sägs om samtida modeller från den exotiska sportbilstillverkaren Venturi. Ja, motorn letade sig i och med Renaults satsning på Nordamerika även över Atlanten och tog plats i syskonbilarna Eagle Premier och Dodge Monaco.

970 315 stycken PRV-motorer tillverkades av Française de Mécanique innan det rullande bandet stannade den 15 juni 1998. Då hade testlagets gula täckjackor gjort sitt sedan länge och den officiella testfärgen var nu röd. Lika duktiga är testlaget än i dag att simulera arbete när fotografen så befaller. En färdighet som även kan vara bra att bemästra om chefredaktören plötsligt skulle dyka upp på fältet.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer