Hur de nya Formel 1-motorerna blir 2021 är inte klart. I IndyCar är dock kusten klar för större och starkare motorer – utan hybridteknik.

Lika men ändå så olika – Formel 1 och IndyCar. Bilarna må ha vingar och fristående hjul men granskar man dem närmare är de som från olika världar.

Sedan 2014 har Formel 1-bilarna V6-motorer på 1,6 liter assisterade med modern hybridteknik. Avancerat och dyrt men även tråkigt enligt fansen som vill ha mer motorljud.

Till 2021 kan det bli ändring på den punkten, då kommer ett nytt motorreglement för klassen. Exakt hur det ska se ut bråkas det om. Kvar lär dock kombinationen av förbrännings- och elmotor bli.

I den amerikanska motsvarigheten, om vi nu ska kalla IndyCar det, är reglerna för 2021 klara liksom utvecklingen till 2026 års säsong.

Här kör man med cowboystövlarna på och utökar cylindervolymen på V6-motorerna från 2,1 liter (ovan) till 2,4 liter. Turbosnurrorna blir kraftigare och någon hybridlösning är inte aktuell.

Resultatet är en effekthöjning på från dagens 750 hästkrafter till 900 med mål att komma upp i 1 000 hästkrafter.

– Våra förare har efterfrågat fler hästkrafter och tack vare Chevrolet, Honda och seriens motorgrupp kommer de nu att få det, säger Jay Frye, president för IndyCar.

Testerna av de nya motorerna börjar under 2020.

Visa kommentarer