Efter rekordmånga nyregistreringar i juni blev juli en tung månad för nybilsmarknaden. Jämfört med samma period förra året minskade nybilsregistreringarna med totalt 49,9 procent i juli enligt branschorganisationen Bil Sweden. Tappet var dock väntat.

– Introduktionen av det nya fordonsskattesystemet Bonus-malus från 1 juli medförde rekordhöga nyregistreringar av både personbilar (+73 procent) och lätta lastbilar (+193 procent) i juni. Som en följd av juni månads toppregistreringar blev det som väntat en kraftig nedgång i juli. Personbilsregistreringarna minskade med 49,4 procent och lätta lastbilar minskade med 69,9 procent i juli i år jämfört med juli förra året, säger Mattias Bergman, vd för Bil Sweden i ett pressmeddelande.

Många backade
Volkswagen Golf var den modell med flest nybilsregistreringar i Sverige i juli i år. Dock skall det sägas att samtliga modeller på juli-topplistan utom två tappade jämfört med samma period förra året. Många modeller tappade mycket. Ettan Golf tappade till exempel 45,7 procent i jämförelse med juli 2017.
De enda modeller som inte visar minussiffror är trean Kia Niro och sexan Volvo XC40. Volvo XC40 såldes dock inte vid den här tidpunkten förra året, och därför finns det heller inga siffror att jämföra med. Att Kia Niro visar så fina siffror beror mycket på laddhybriden Plug-In Hybrid som började säljas under hösten förra året. 437 Kia Niro Plug-In Hybrid registrerades i juli vilket gjorde att laddhybriden stod för mer än två tredjedelar av modellens totala antal nyregistreringar.
Förra årets etta i juli, Volvo XC60, hamnar först på tolfte plats i år med 239 registrerade fordon. Det är en minskning med hela 88,39 procent jämfört med samma period förra året.

  1. Volkswagen Golf 721
  2. Volkswagen Passat 663
  3. Kia Niro 611
  4. Volvo S90/V90 378
  5. Volkswagen Polo 376
  6. Volvo XC40 368
  7. Volkswagen Tiguan 326
  8. Kia Optima 309
  9. Toyota Yaris 280
  10. Skoda Fabia 273

LÄS MER: Så dyr blir din bil med nya skatten

Elen går fortsatt framåt
De laddbara bilarna, det vill säga laddhybrider och elbilar, gick som förväntat framåt i juli jämfört med samma period förra året. Sammantaget ökade nybilsregistreringarna med 107 procent jämfört med juli 2017.

– Andelen laddbara bilar av de totala nyregistreringarna var 18,7 procent i juli i år jämfört med 4,6 procent i juli förra året. Andelen laddbara bilar i juli var väsentligt högre än tidigare månader i år. Det beror till stor del på Bonus-maluseffekten, men även att vi jämför med en mycket låg totalmarknad i juli i år. Alla elbilar och de flesta laddhybrider, som nyregistreras från 1 juli, får en högre så kallad klimatbonus jämfört med supermiljöbilspremien. Många nybilsköpare har därför avvaktat den högre bonusen, säger Mattias Bergman.

– Andelen klimatbonusbilar, det vill säga laddbara bilar och gasbilar var 21 procent i juli, fortsätter Mattias Bergman.

Tittar man på topplistan för klimatbonusbilar i juli i år (som visas nedan) så ser man att laddhybriderna dominerar listan. Bäst av alla sålde redan nämnda Kia Niro Plug-In Hybrid, tätt följd av gamla mästaren Volkswagen Passat GTE (som uppdateras i höst). Endast en gasbil tar plats på tio-i-topplistan, nämligen Volkswagen Golf TGI BlueMotion. Tre renodlade elbilar får också plats, Renaults småbil Zoe, Nissans minibuss E-NV200 och Tesla Model S.

  1. Kia Niro Plug-In (ladd) 437
  2. Volkswagen Passat GTE (ladd) 430
  3. Kia Optima PHEV (ladd) 294
  4. Renault Zoe (el) 126
  5. Volvo S/V90 Twin Engine (ladd) 116
  6. Volkswagen Golf TGI BlueMotion (gas) 93
  7. Volvo XC60 Twin Engine (ladd) 90
  8. Nissan E-NV200 (el) 74
  9. Hyundai Inoniq Plug-In (ladd) 69
  10. Tesla Model S (el) 65

LÄS MER: Alla bonusbilar 2018

Bonus/malus fick dieselbilarna att backa
Dieselbilarna stod för endast 22,6 procent av nyregistreringarna i juli – en betydligt lägre siffra jämfört med årets tidigare månader. I juli förra året låg andelen dieselbilar på 48 procent.
Bil Swedens analys är att många valt att plocka ut sina dieselbilar innan den 1 juli för att undvika den högre fordonsskatt som bonus/malus-systemet innebär.

– Hittills i år är dieselandelen 40,5 procent jämfört med 51,7 procent motsvarande period förra året, säger Mattias Bergman.

  1. Volvo S90/V90 189
  2. Audi A6 169
  3. Mercedes E-klass 154
  4. Volvo S60/V60 151
  5. Volkswagen Passat 148
  6. Audi A4 148
  7. Volvo XC40 143
  8. Fiat Ducato 116
  9. Volkswagen Tiguan 115
  10. Mercedes GLC 89
Visa kommentarer