Test av Audi S4 mot Subaru Impreza WRX STI

Subaru Impreza WRX STI

Supersubban

Sällan har vi haft så kul som när vi kasade runt Mittsverigebanan i full snöstorm med Impreza WRX STI. Sällan har vi haft så tråkigt på E4:an mellan Stockholm och Sundsvall. En ytterligheternas bil.

Basfakta

Motor
Längsmonterad 4-cyl boxermotor med två överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 8,2 Borrning/slag 99,5/79 mm, volym 2 457 cm 3 . Max effekt 280 hk (206 kW) vid 5 600 r/min. Max vridmoment 392 Nm vid 4 000 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad manuell. Ställbar mellandifferential. Motorvarv vid 110 km/h på högsta växeln 2 600 r/min

Fjädring och hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram fjäderben och undre triangellänkar (McPherson), bak fjäderben samt undre tvär- och längslänkar.

Styrning
Kuggstång, servo. 2,6 rattvarv, vänd cirkel 11,6 meter.

Bromsar
Ventilerade skivbromsar fram och bak. Låsningsfritt system. Ej ESP.

Hjul
Fälgbredd 8 tum, däck 225/45 R17.

Testresultat – våra egna mätningar

Accelration 1-100 km/h
5,7 s
Toppfart
255 km/h (Tillverkarens uppgift)
Bränsleförbrukning (Inkluderat bankörning)
1,36 l/mil


Audi S4

Komfortkryssare

S4 är en extremt kompetent vagn som passar bra till mycket, men inte riktigt bra till något. Sportig, men långt ifrån Impreza. Komfortabel, men högljudd i motorvägsfart. V8-motorn är dock extremt härlig.

Basfakta

Motor
Längsmonterad 8-cyl V-motor med två överliggande kamaxlar per cylinderrad, 5 ventiler per cylinder. Kompression 11,0 Borrning/slag 84,5/92,8 mm, volym 4 163 cm 3 . Max effekt 344 hk (253 kW) vid 7 000 r/min. Max vridmoment 410 Nm vid 3 500 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad manuell låda alt. 6-stegad automat. Motorvarv vid 110 km/h på högsta växeln 2 800 r/min.

Fjädring och hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram och bak. Fram dubbla triangellänkar. Bak fyrlänkad axel.

Styrning
Kuggstång, servo. 2,5 rattvarv, vänd cirkel 11,1 meter.

Bromsar
Ventilerade skivbromsar fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul
Fälgbredd 8 tum, däck 235/40 YR18.

Testresultat – våra egna mätningar

Accelration 1-100 km/h
5,6 s
Toppfart
250 km/h (Tillverkarens uppgift)
Bränsleförbrukning (Inkluderat bankörning)
1,62 l/mil

Ladda ner testet


Bli prenumerant

Prenumerera på Teknikens Värld och få omedelbar tillgång till samtliga test.

= 39 kr
Köp 2 nummer för 39 kronor.
Du kan då gratis ladda ned samtliga test. Max 10/vecka.
Visa kommentarer