Cheferna för samtliga biltillverkare i Tyskland är i dag inbjudna till ett dieseltoppmöte med landets transportminister och miljöminister. Där ska de diskutera hur utsläpp och luftföroreningar i innerstäder kan minskas.

Syftet med mötet i Berlin är att hitta en lösning på den dieselkris som har utvecklats under sommaren. När mötet hålls har domstolen i Stuttgart redan öppnat för ett dieselförbud från nästa år.

Enligt källor till Reuters kommer politikerna inte att kräva några dyra hårdvaruingrepp i bilarna. I stället kommer de att komma överens om mjukvaruuppdateringar av omkring två miljoner dieselbillar.

Kompromissen kommer dock inte att vara tillräckligt för att stoppa dieselförbuden i Tyska städer, som det i Stuttgart som kan träda i kraft från nästa år, eftersom mjukvaruuppdaterinarna bara sänker kväveoxisutsläppen med omkring 25 procent, enligt det tyska milljöministeriet.

Tyska myndigheter och regering har fått vass kritik för att ha för nära relationer med bilindustrin.
– Bilindustrin kan alltid lita på att de får stöd från regeringen när saker blir svåra, säger Timo Lange på organisationen LobbyControl till Reuters.

– Det här är ett exempel på faran med lobbyverksamheter. Det är som Trump-familjen, säger professor Ferdinand Dudenhöffer till Teknikens Värld.

 


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer