Tyskland vill inte se Asien springa iväg på batteriområdet, vilket de mer eller mindre redan är på väg att göra. Därför satsar den tyska staten en miljard euro på att få igång utveckling och produktion i egna landet.

Tysk bilindustri håller på att ställa om till elbilstillverkning. Elbilarna behöver batterier, och dessa kommer till stor del att sättas samman (och gör det redan) i Tyskland, men själva cellerna i batterierna tillverkas allt som oftast i Asien. En utveckling där tyska biltillverkare är beroende av asiatiska företag vill tyska staten inte ha, de vill säkra de tyska jobben inom den inhemska bilindustrin. Hela landets ekonomi kan stå på spel om den tyska bilindustrin inte fortsätter att stå sig stark.

Därför har tyska staten öronmärkt en miljard euro, motsvarande 10,3 miljarder kronor, som ska användas för att stödja ett konsortium som ska ta fram tyska alternativ till battericellsproduktion, forskning och utveckling av nästa generation solid-state-batterier. Enligt Reuters kommer denna satsning att offentliggöras under nästa vecka.

Bland företagen som är med i satsningen nämns batteritillverkaren Varta, kemiföretaget BASF och Fords tyska filial Ford-Werke. Vi kan även tänka oss att elbilssatsande Daimler och Volkswagen är med på något hörn.

Branschanalytiker menar dock att tåget redan har gått. Asien, exempelvis LG, Samsung och Panasonic, ligger redan så långt före Europa och övriga världen att det blir svårt att ta upp kampen. Flera av dessa asiatiska bolag har dessutom redan produktion i Europa och planerar fler fabriker på kontinenten.

Visa kommentarer
NUVARANDE Tyskland sponsrar inhemsk industri för elbilsbatterier med tio miljarder kronor
NÄSTA Nya Kia Soul har premiär i LA om två veckor