Udda Bilar: Hyundai Pony

En travande korean. För över 40 år sedan körde vi en Hyundai men Sverigedebuten för märket dröjde länge.

D

et må ha varit först under det tidiga 1990-talet som sydkoreanska Hyundai dök upp på den svenska marknaden men det kunde ha skett redan under slutet av 1970-talet, en tid då knappt de japanska märkena hade etablerat sig ordentligt här i landet.

Som brukligt vid tiden var det möjligt att köra bilar under bilslongen i Genève och vi tog plats i Pony, ritad av ”popdesignern” Giorgio Giugiaro. Och nog gick det att se lite av Volkswagen Passat i koreanens form. Även om snittet var nytt och av typen ”coupé för fyra” så var bilen högst konventionell med bakhjulsdrift, stel bakaxel, bladfjädrar och kulmutterstyrning.

Hyundai pony inredning

Invändigt tyckte vi att det var ”välgörande fritt från krom”. Den gamla logotypen kan skönjas i rattnavet.

Inte konstigt alls då den konstruerats av engelska ingenjörer under ledning av George Turnbullt och som utgångsläge haft modellen Morris Marina. Motor och växellåda hämtades dock från Mitsubishi och en del saker från Ford Cortina II som Hyundai tidigare hade byggt på licens. Pony blev Sydkoreas första egna massproducerade bilmodell.

Vid varje inbromsning kommer den kusliga känslan av att man är maktlös.

Ratten var dock justerbar i höjdled och instrumentpanelen befriad från bländande krom. Sätena i plast och tyg kändes nedsuttna och på mittplatsen bak satt man rakt på kardantunneln. Motorn var i provbilen på 92 hästkrafter men till Sverige väntades den mindre som efter att ha anpassats till våra avgaskrav beräknades ge 60 hästkrafter. Motorn hade en god segdragningsförmåga och gjorde att man hängde med i trafiken. Värre var det att få stopp på Pony som saknade bromsservo och hade en död pedalkänsla.

LÄS MER: Udda bilar vi har kört

Detta var valet för den som var ute efter en ekonomisk bil utan krav på charmiga egenskaper, gick det att läsa i Teknikens Värld nummer 9/1977. En tänkbar rival var Chryslers modell Sunbeam. Sverigedebuten för Hyundai väntades ske 1978. Så blev det inte. Först 1991 skulle Teknikens Världs testlag få sätta sig i en Hyundai på svensk mark. Även det var en Pony, som nu var inne på sin tredje generation och som marknadsfördes främst med prislappen. Denna gång poängterade vi dock hur märket skulle uttalas: ”jondej”.

Visa kommentarer
NUVARANDE Udda Bilar: Hyundai Pony
NÄSTA Försäljningen av eldrivna mopeder exploderar