Udda Bilar: Keinath C3

Tysk vardagslyx! Under 80-talet satte bilförädlarna guldkant på tillvaron, minns du Keinath?

A

tt åka öppet var inte längre vigt åt fantaster eller filmstjärnor när 80-talet rullade in mot sin mitt. Men även om modellutbudet för cabrioleter blev allt mer omfattande haltade testduellen i Teknikens Världs nummer 19/1984 betänkligt. I ena ringhörnan stod den serietillverkade och 4,06 meter långa Ford Escort 1,6i Cabriolet med en prislapp på 94 715 kronor. I den andra den över 30 centimeter längre och handbyggda Keinath C3 för 150 000 kronor.

Resultatet har blivit bra, om än inte hundraprocentigt.

Keinath förresten, du behöver inte vara bilnörd för att se att det rör sig om en Opel Ascona, förvisso uppsnofsad och utan tak – men ändå. Bilen var byggd av en Opelsäljare i Dettingen men förbjuden att heta Ascona av Opel. Därför blev det C3. I modellutbudet fanns även C5, en Opel Monza – utan tak. Hos Autohaus Keinath jobbade 20 personer med att kapa och riva ur fabriksnya Oplar. Tempot var en färdig bil om dagen – därav den kryddade prislappen.

Testduell Teknikens Värld 19/1984

Keinath C3 är i dag till och med ovanligare än en telefonkiosk. Ford Escort Cabriolet kan man dock fortfarande skymta.

Spoilers och kjolar livade upp men bakom ratten var C3 lika ”vardagstrist” som en vanlig Ascona, tyckte testlaget. Bilen hade GTE-motorn på 115 hästkrafter och den behövdes. Med taket borta hade Keinath behövt styva upp karossen på 147 olika ställen vilket gav en extra vikt på 50 kg jämfört med ”vanliga” Ascona, totalt 1 190 kg. Byggkvaliteten imponerade även om det gnekade en del i karossen och instrumentbrädan rörde på sig vid hårdare körning. Sufletten på testbilen var av tunn ”brittisk” typ och inte vinterbonad som hos Escorten. En hardtop fanns att köpa till för 12 900 kronor.

LÄS MER: Udda bilar vi har kört

Escort vann testet helt enkelt för att C3 var på tok för dyr. Mellanskillnaden på 55 000 kronor räckte till en billig aspirant i golfklassaen. De tre bröderna Keinath hjälpte även Opel-förädlaren Bitter att ta fram en cabriolet baserad på modellen Senator.

Senare förverkligade man även sin dröm: en ny version av Opel GT med fällbart plåttak och V8. Detta sex år innan Opel själva lanserade en bil vid samma namn. Blott 23 exemplar tillverkades av Keinath GT att jämföra med 43 för C3. En riktigt ovanlig bil med andra ord.

Visa kommentarer
NUVARANDE Udda Bilar: Keinath C3
NÄSTA Geely köper raceranläggning i USA